onsdag 12 maj 2010

Laddat med bullar inför helgen!


Vad passar inte bättre än bullbak när regnet i stort sett
öser ner. Ikvällen då det blir vinkväll med brudarna,
ska bli såååå mysigt att träffa dem för det var verkligen
längesedan. Imorgon får ni ta del av vad vi fick för gott att
mätta våra magar med
Jag har länge tänkt testa bullar i långpanna som jag hört så
mycket om. Åh det var verkligen min grej... Jag tycker inte
det är så värst kul att baka just bullar...men dessa gick
verkligen hem hos mig. Hur lätt som helst, inget knådande,
bara blanda ihop och vänta medans det jäser... Passade mig
perfekt! Testa du också, ifall du önskar nybakta bullar på ett
väldans smidigt sätt, inför Kristi Himmelfärds helgen
Nu inväntar jag bara att fikagäster dyker upp i helgen...

Philadelphiabullar i långpanna!
Bulldeg:
150 g smör
5 dl mjölk
1 paket jäst
1 ägg + till pensling
1 dl socker
½ tsk salt
10-11 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g smör, rumsvarmt
2 msk vaniljsocker
1 msk kanel
1 tsk kardemumma
3 dl florsocker
100 gram philadelphiaost
1 ägg till pensling
pärlsocker

Gör så här: Smält smör i en kastrull, häll sedan i mjölken och låt det hela bli fingervarmt.
Lös upp jästen i degvätskan. Tillsätt ägg, socker och salt. Ha i vetemjölet lite i taget och arbeta in den i degen, knåda en stund, körde min deg 5 minuter i maskin. Degen blir ganska lös, nästan som en smet. Det ska vara så. Låt degen jäsa i 30 minuter.

Fyllning: Rör ihop ingredienserna till fyllningen.

Platta sedan ut degen på smort bakplåtspapper i en långpanna. Använd lite mjöl på handflatan och degen är väldigt kletig. Gör ca 48 hål och fördela fyllningen i hålen, drygt 1 tesked i varje hål.

Jäs ytterligare 30 minuter.

Pensla med ägg, strö över pärlsocker och grädda sedan 15-20 minuter i 200°. Skär den avsvalnade plåtbullen i 48 bitar eller så många hål du gjort..

Ogräddade långpannebullar

Nyss uttagna bullar från ugnen. Låt svalna. Skär dem sedan
i fyrkanter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar