tisdag 2 oktober 2012

Fiskbiffar med grädde, basilika och spenat!

Inspirerades av Monika Ahlberg och hennes torskbollar en morgon när TV´n stod på. Själv blev det torskbiffar istället... men samma smak tror jag närmare bestämt. Det blev en härlig kombo av svenskt och lite asiatiskt på samma gång. Jag har förändrat lite i receptet... och så här blev mitt slutresultatet. Vi konstaterade alla som satt runt bordet att det var mycket gott, barnen också.... vilket jag inte trodde att de skulle gilla. Kan tyckas lite märkligt med ingefära, torsk och basilika... men det var toppengott måste jag säga! Så jag kan inte annat än rekommendera att bör testa den!

Imorgon är det som vanligt onsdagspasta... Så håll er uppdaterade, ni som ska slå till på en torsdagspasta, som jag vet att ni många gör ;)

♥ Njut av nuet!






Fiskbiffar med grädde, basilika och spenat med touch av chili

400 g torskfilé
 70 g bacon 
1 bit färsk ingefära 
1 dl färska basilikablad 
2 msk potatismjöl
3 st vitlöksklyftor, pressade 
Flingsalt 
Nymalen svartpeppar 
Smör att steka i
1 påse babyspenat (100 g) 
0.5-1 st röd chilifrukt 
2-3 dl vispgrädde  
Till serveringJasminris alt. pressad potatisKörsbärstomater 
Färsk basilika

Gör så här:
1. Tillred riset enligt anvisning på paketet alt. skala och koka potatis.
2. Knaperstek bacon i en torr panna och låt skivorna rinna av på ett hushållspapper.
3. Skär torskfilé i bitar och lägg i en bunke.
4. Grovriv ingefära och pressa ut saften med handen ner i bunken med fisk.
5. Grovhacka basilika och tillsätt tillsammans med potatismjöl.
6. Mixa hastigt ihop till en grov smet.
7. Smaka av din fiskfärs med pressad vitlök, salt och peppar.
8. Forma 8-10 biffar och lägg på en vattensköljd skärbräda.
9. Hetta upp 2 msk smör i pannan. Stek biffarna gyllene runt om, 4-5 minuter.
10. Tillsätt nytt smör i pannan och lägg ner bladspenat och urkärnad finhackad chili. Fräs ytterligare en minut.
11. Häll på grädde, låt puttra ytterligare 1 minut.
12. Smaka av och servera med ris/potatis och halverade körsbärstomater. Bryt till sist knaperstekt bacon över.



Oh la la la...

Biffarna ligger stekta och väntar på att få åka i den härliga såsen...

2 kommentarer:

  1. Gjorde fiskbullar för ett tag sedan och det var inte så dumt. Bokmärker!!

    SvaraRadera
  2. Åh det verkar faktiskt jättegott i mina ögon, och det ser fantastikst gott ut. Jag har svårt för fisk och att variera så jag tackar för tipset och önskar dig en fin kväll!
    Kram Linda

    SvaraRadera