torsdag 2 september 2010

Ägg och räkgratäng, den perfekta kvällsmaten!


Efter en löprunda utmed havet, blev det kvällsmat i LCHF-stil,
(Lågkolhydratkost med mycket fett) som har blivit väldigt
populärt. Jag har bara läst lite kring det, och påminner mig
om en kost jag åt för några år sedan, och som faktiskt
satte resultat i att jag mådde otroligt bra, och faktiskt tappade
några kilon till på köpet. Så nu ska jag iallafall på veckorna
hålla mig till detta, så får vi se om jag får samma resultat
som sist:)

Ägg och räkgratäng
1 liten form för 2 personer

5 hårdkokta ägg
500 gr räkor (Skala själv, mycket godare)
Bechamelsås, vit sås (Vill du vara riktigt strikt tar du
inte vetemjöl i såsen utan en skvätt grädde istället)
Krydda såsen med cayennepeppar och salt och hackad dill.
Ev. vitt bröd i tärningar
Smör

Gör så här:
Lägg de hackade äggen i botten på formen. Strö över de
skalade räkorna, häll över såsen. Strö brödtärningarna över
och ringla lite smör över. In i ugnen på 200°C tills de fått fin färg.

Servera med en god sallad!

2 kommentarer:

  1. Åh, det här hade vi som fredagsmys-mat när jag var runt 20! Jisses vad gott det är. Hade jag glömt bort.

    SvaraRadera
  2. Håller med Remsan, det var ju jättegott. Varför lagar du alltid så mycket som jag bara blir såå sugen på ;D Jag har räkor i frysen och min gubbe som är allergisk ska ut och resa, gissa vad jag ska äta då?

    SvaraRadera