söndag 6 maj 2012

Snuvad på konfekten!

Då har helgen gått, och här har vi avlöst varandra med ännu en magsjuka! Allihopa åkte dit, inte ens mannen här hemma klarade sig. Han som tidigare haft ett järnstarkt imunförsvar, fick denna gången se sig besegrad. Fy sjutton säger jag bara! Det är verkligen ingen höjdare... Själv skulle jag varit i Göteborg på ett Bloggforum med Milk och Trendenser.se som arrangerades på Clarion Post Hotel. Snacka om att bli snuvad på konfekten! Inte alls bitter ;) Men jag hoppas innerligt att det blir fler gånger, för vilket startfält till föreläsare: Blondinbella, UnderbaraClara, Karin Adelsköld, Monika Ahlberg och Elin Nyström. Det kan ju bara bli hur bra som helst! Eftersom jag själv inte repat mig så nämnvärt, fick det bli till att stanna hemma. Så för att trösta mig lite, slängdes jag ihop en sats med Birkes. Vad smakar inte bättre än nybakta frallor, när man inte har särskilt mycket sug efter mat?  Gör det här gobitarna nästa helg när ni ska ha lite lyxfrulle, de är fantastiskt goda! Ska absolut ätas på stört... så smör och osten smälter så där gott ;) 


♥  Kram på er


Birkes
ca 12 st
250 gr vetemjöl
125 gr smör
35 gr jäst
1 1/4 dl mjölk
1,5 tsk socker
0,5 tsk salt
Ägg till pensling
Vallmofrön (blå, Birkes)
Gör så här:
Smula ner smöret i mjölet.
Rör ut jästen i kall mjölk och häll den över mjölblandningen. Tillsätt socker och salt.
Arbeta degen smidig. Den ska inte jäsa.
Dela degen i tre delar. Kavla ut varje deg i 16x16 cm och gör ett treslags vik. (Vik åt samma håll i tre lager)
Dela varje del i 4 delar med en kniv
Lägg bröden på en bakplåtsklädd plåt och låt jäsa under bakduk i 20 minuter.
Pensla med ägg och strö över vallmofrön.
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 15 minuter.




5 kommentarer:

  1. Fy, jag lider med dig. Skickar en bamsekram som tröst. Kraaaaam.

    SvaraRadera
  2. Läste om den blogg-grejen i GP idag. Inte hört talas om. Vore ju jättekul att gå på. Blev du inbjuden eller kunde man anmäla sig till den?

    SvaraRadera
  3. åh dessa älskar ja så goooda

    SvaraRadera
  4. Usch och fy för magsjuka. Hoppas ni alla mår bättre.
    Jag är ofta här inne på din sida och hittar recept, så mycket gott och roliga matträtter att laga. Dock är jag lite dålig på att kommentera men nu har vi
    två helger på rad lagat "laxpaket i folie" som jag hittade hos dig. Så fantastiskt gott och mina gäster i lördags kunde inte sluta och berömma maten.
    Så jag vill bara tacka för alla dina fina recept!
    Kram från Erika

    SvaraRadera
  5. Å dessa får jag nog ta o baka i em, nu när regnet bara öser ner :-(! Var har du köpt de fina fatet på fot :-)??
    // Linda

    SvaraRadera