fredag 23 maj 2014

Kolasnittar och dopp i det blå!








































Hej svejs!

Vilken galet varm dag det har varit idag och tro det eller ej, men jag har tagit premiärdoppet i havet idag! 23 MAJ OCH BAD! Helt galet för att vara mig som inte är sådär superkaxig annars. Men okej, jag tog mig en löprunda innan, men ändå. Ryktet sa att det var ca 18-19 grader i vattnet, och det brukar det ju inte vara förrän i juli ungefär. Hur ska det här sluta? Vi håller tummarna för en sånär dunderfin sommar tycker jag :-) 

Eftersom barnens förskola hade stängt startade vi med bak efter frukosten. Allt för att kunna mums på nåt härligt nybakat till fikat.  Det fick bli kolasnittar. Krispiga och fina, så det fatet gapade tomt ganska fort… Men de är ju så lätta att baka, och det är ju bästa när det är nybakat. Så det är inget att spara på, även fast det funkar fint i en burk med tätslutande lock ifall det skulle blivit några över ;-)


Njut av helgen




Kolasnittar

160 gr smör
1,5 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
0,5 dl ljus sirap
1 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader. 
Blanda alla ingredienser i en matberedare eller bunke. Arbeta alltsammans till en deg. Dela degen i 4 bitar.
Rulla ut dem till nästan hela bakplåtens längd och fördela på två plåtar.
Platta till med fingret eller med en gaffel.
Grädda längderna i ca 12-15 minuter. Håll koll, ta ut när det är gyllenbruna. 
Skär dem lite snett  i 2.3 cm breda bitar direkt när de tas ut från ugnen. Låt svalna.


3 kommentarer:

  1. Småkakor är så mysigt och hör sommaren till. I alla fall för mig.
    Snittar går så snabbt att göra också. Det kan nog bli dessa och mina Fudgesnittar med lakritskolor: http://helenasmatresa.blogspot.se/2012/08/sega-fudgesnittar-med-lakritskolor_3.html till nästa picknick.

    Allt gott,
    Helena

    SvaraRadera
  2. Som alltid så inspirerar du! :) Nu måste jag bara fråga vart du köpt den fina skålen som kakorna ligger i? Har liknande fat och är på jakt efter bl.a.. skålar. Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tusen tack. Roligt att du uppskattar bloggen och hittar inspiration här. Skålen är arvegods, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Men det finns ju flera liknande härliga skålar. Du får surfa runt och se om du kan finna nåt. Lycka till! Kram

      Radera