torsdag 29 maj 2014

Perfekt tid för utflykt!







































Hej svejs!

Nu börjar det minsann bli tradition, att vi (jag, barnen, min mamma och pappa) packar in oss i bilen och tar en utflykt söderut, närmare bestämt Skåne. För tredje året i rad tog vi oss till Tomatens Hus utanför Vallåkra. Den som inte hittar några tomter här ska inga ha. Det finns en uppsjö av olika tomatplantor och örter så det är bara att välja och vraka. Sedan har de en krog och cafe, där det serveras olika rätter av just tomater. Klassiker är deras tomatpaj, som är otroligt god. Men idag blev färsk pasta, fylld med Karl Johan svamp i mustig tomatsås med parmesan. Yammie!

Vi hade också spanat in ett annat utflyktsmål som är Enkla Ting, som också det ligger i Vallåkra. Ett ställe som bjuder på inredning, trädgård och café. Ett helt underbart ställe, som jag tror jag skulle kunna spendera flera timmar på. Butiken var så mysig och trädgården och café likaså. Verkligen en härlig upplevelse, som jag absolut kommer besöka snart igen. Kanske redan den 6-7-8 juni då det är trädgårdsrunda. Då öppnar de upp sin egen privata trädgård som man få besöka.

Sist avslutade vi på Höganäs Saluhall, där man kan botanisera bland Skånes lokala och småskaliga producenter i en fantastisk härlig miljö. Hela stället sprider kärlek för god mat. Ni må tro att jag trivdes. 

Det här blev ett inlägg med otroligt många bilder, men jag låter bilderna tala för sig själva. Nej, nu måste jag krypa till kojs, har precis packat färdigt inför nästa strapats, som imorgon bär norröver, mot TanumStrand och födelsedagsfirande för svärmor. 


♥ Kram på er alla!









 Enkla Ting

















 Höganäs Saluhall









2 kommentarer:

  1. Oj,vilka bra tips du kommer med. Blir sugen på att sticka iväg på direkten....de platserna måste jag också till snarast! Åkte till Hallongården efter tips från dig. Tack för det!

    SvaraRadera
  2. Tomatens hus var jag också på i helgen, supermysigt!! Saluhallen har jag också besökt och enkla ting får det nog bli vid nästa sväng till Skåne:) tack för tipset;)

    SvaraRadera