söndag 8 juni 2014

Biffar med bacon- och äpple!







































Nu kan jag också sålla mig till dem som testat det som verkar vara "inne"  och som nu kommit till Varberg nämligen Frozen Yoghurt.  Som mjukglass fast endast gjort på yoghurt och med en buffé av topping iform av diverse olika sorter smågodis och frukter. Choklad, vanilj, jordgubb eller naturell. De blev det tre första där smaken på alla tre fick mycket väl godkänt. Self-service, fyll bägaren strö över valfri topping, väg och betala. Nog fick man betala allt ;-) Men gott var det! Tror jag ska ge mig i kast på att testa och göra egen Frozen yoghurt inom kort. Nån som testat och sitter inne på ett lyckat recept?

Vad sägs om biffar med bacon och äpple? Det blev dagens lunch och biffarna blev troligt goda. Föll hela familjen i smaken! Till biffarna serverades klyftpotatis och tzatziki med gurka och äpple och lite vattenmelon. Yammie vad gott det blev! 

För ett tag sedan var jag och lyssnade till Dennis Westerberg, som höll en föreläsning om Arbetslädje. En kille som inspirerade och gav mycket energi och som fick mig att stanna upp och fundera över vad som är viktigt. I dagens samhälle där allt går i 110 knyck, tror jag det är vansinnigt viktigt att stanna upp och reflektera. Ibland kör vi bara på och går in i nästa projekt eller sak utan att tänka så mycket. Framförallt kan det vara svårt att vara här och nu, och njuta av stunden. Ens tankar är redan på nästa sak som ska göras. Känns det igen? Så jag avslutar med ett citat från Dennis som jag tänker ta med mig, kanske du också...


Vart du än är. Se till att vara just där.



Kram





Biffar med bacon och äpple
4 portioner

8 potatisar (tvättade och klyftade)
Olivolja
Salt/peppar
Gör så här:
Tvätta och klyfta potatisen och lägg i en ugnfast form. Ringla över olivolja, salt och pappar. In i ugnen på 225 °C tills potatisen fått fin färg och är mjuka.

Biffar:
1/2 paket bacom, strimlat
1 äpple
1/2 gul lök
500 gr nötfärs
1 ägg
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Gör så här:
Strimla bacon och stek lätt i en stekpanna. Låt svalna.
Blanda alla ingredienser och forma till små biffar 8 st alt. 4 större. 
Stek i stekpanna några minuter på varje sida, ca 4-5 minuter.


Gurk- och äppeltzatziki

3/4 gurka, riven
1 äpple
2 dl turkisk yoghurt
1 vitlöksklyfta, pressad
salt, peppar
Några doppar grön tabasco
Gör så här:
Riv gurkan och äpplet på ett rivjärn. Krama ut vätskan med händerna och blanda med yoghurten. Pressa i vitlök. Smaka av med salt, peppar och tabasco.
Blanda allt och låt stå en stund innan servering.

Servera med klyftpotatis, tzatziki, vattenmelon och biffarna.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar