onsdag 18 juni 2014

Midsommarhelgen är snart här!







































Snart dags för midsommarfirande!

Ända sedan jag var liten  har jag älskat den här högtiden. Minnen från uppväxten är starka då man steg upp i ottan för att plocka jordgubbar och ta upp färsk potatis som senare skulle stå på många getteröbors middagsbord. Kransbindning och att jag som flicka fick ta på mig min finaste klänning, oftast vit, och som lätt blev smutsig innan kvällen ens hade börjat. Vet inte riktigt vad min mamma och pappa tänkte på. Klänningen skulle senare ersättas av något mindre ömtåligt då barn och vuxna spelade årets viktigaste fotbollsmatch. Alltid ett måste under våra midsommarfirande!

Även några varv runt midsommarstången med "Små grodorna" och "Å jänta å jag" hörde kvällen till. På vårt bord var det alltid nypotatis och varmrökt lax och till dessert jordgubbar och grädde eller glass. Det skulle aldrig förekomma att byta ut något av detta till några nymodernigheter.

Midsommar är extra stark förknippat med naturen, och vi flyttar oss ut och man tager vad man haver. Nåt som jag tycker passar utmärkt till midsommar är att blanda porslin i olika färger och mönster. Att duka upp mitt i naturen på en vacker plats ger en sån känsla av frihet, eller hur? Ta med naturen in, ifall det inte finns möjlighet att spendera den ute. Löva, plocka blommor och sätt i glas och vaser. Spara och ta tillvara på glasburkar. De funkar fint att blanda och servera drinken i eller att använda som blomstervaser. Bind din egen mini-midsommarsång av en toarullehållare med björkris och dekorera med blommor från trädgården eller ängen. Låt alla vara med i förberedelserna då blir dagen och kvällen så mycket roligare. 

♥ Jag önskar er alla en riktigt härlig midsommarhelg! Kram





Sillahallens sillstubbe
tilltugg 8 personer/Förrätt 4 personer

500 gr matjessill, finhackad
2 kalla potatisar, hackade i tärningar
1/2 röd lök, finhackad
1 vitlökklyfta pressad
2 msk finhackad dill
2 dl creme fraiche
Salt och peppar
2 avlånga mjuka tunnbröd
Garnering: Finhackad grädlök

Gör så här:
Skär matjessilen, potatisen och rödlök i mindre bitar. Blanda crème fraîche, vitlök, dill tillsammans med sillen, potatisen, röd löken och äggen. Smaka av med salt och peppar. Fördela blandningen i 4 rektangulära tunnbröd och rulla ihop dem, Ta plastfolie runt varje rulle och låt vila i kylen. Går med fördel att förberedas dagen innan. Vid servering strö över hackad gräslök.


Ängavikens laxröra
tilltugg 8 personer/Förrätt 4 personer

100 gr varmrökt lax
2 dl creme fraiche
1 syrligt äpple, finhackat
3-4 msk finriven färsk pepparrot
1 msk sweet chili sås
1 msk citronmajonäs
Hård tunnbröd som är brutna i mindre bitar

Gör så här:
Strimla sönder laxen. Blanda creme friache, citronmajonäs och laxen. Skala och finhacka äpplet, riv pepparroten. (Pepparroten kan variera i styrka, så smaka dig fram till rätt mängd). Blanda ihop allt och smaka av med salt och peppar.


Pepparrotssnaps
1 flaska

70 cl ren sprit
50 gr färsk pepparrot i skivor

Gör så här:
Skär pepparroten i skivor. Lägg den i kaffefilter. Häll spriten i en större syltburk. Fäst kaffefiltret med pepparroten ovan spriten utan att det kommer i kontakt med varandra. Fäst kaffefiltret runt kanten på burken och sätt på tötslutande lock. låt stå i 2-3 dygn beroende på hur mycket smak man änskar. Ta bort kaffefiltret och häll upp på ren galsflaska. Sedan är det bara att njuta av den "lille".



Midsommar i det gröna.
Häromkvällen när jag lämnat båtviken bakom mig, och skulle jag cykla hemåt (mot mamma och pappas hus) fylldes jag med så mycket minnen från förr. Att få höra knastret av däcken mot gruset, doften av fläder när jag susade förbi och en stark orangeröd sol som lyste mot mitt ansikte.  Det var så bekymmersfritt och en sån frihet. Kan inte riktigt sätta ord på det, men det var nästan så jag funderade på att ta ett cykelvarv till för att komma ner på den här grusvägen igen… Fånga stunden råder jag alla till.  

2 kommentarer:

  1. Åhh.. Midsommar! Bara två dagar kvar och vilka underbara recept du har tagit fram. :) Jag vill tipsa om två marängtårtor också: Budapestrulle med jordgubbar http://helenasmatresa.blogspot.se/2014/06/budapestrulle-med-jordgubbar.html

    Krispig marängtårta:
    http://helenasmatresa.blogspot.se/2011/11/krispig-marangtarta.html

    Glad midsommar!
    Helena

    SvaraRadera
  2. Laxröran låter suveränt god! Fint ser det ut också :)

    SvaraRadera