onsdag 15 oktober 2014

Onsdagspasta med höstens skatter!


















Jag har sån tur :-) Att ha en pappa som gillar det här med hummerfiske. Att han också väljer att dela med sig av fångsten tackar man ju inte nej till. Får nog snart  hänga med ut på det blå och bidra med en liten insats  ;-) Med lite inspiration från havet, skogen och den senaste tidningen Allt om mat, blev det en riktigt fin onsdagspasta med både havets och skogen skatter. Enkla smaker och inget krusidull… jo jag tackar vad rätten satt fint. Lite gott vitt vin, Leth Grüner Veltliner nr 4200) 79 kr på Systembolaget passar perfekt till. Ett riktigt bra tips!
Det blev ingen onsdagspasta för min del i programmet "Halv åtta hos mig" som kommer sändas härifrån Varberg inom kort och där jag kommer vara med. Nu närmar det sig, och det är faktiskt lite nervös ska jag erkänna. Det är många som frågar när programmet kommer sändas och jag kan avslöja att första veckan i november kan ni hålla utkik.  Men vad som dukas fram på bordet, det får ni vänta på tills programmet sänds :-)
Nej, nu tror jag minsann jag ska ta mig en kopp varm choklad och lite härliga skorpor som min mamma bakat. Har jag sagt att jag har världens bästa föräldrar? Vad hade jag eller rättare sagt vi gjort utan er 
  Kram


Pasta med höstens skatter!
4 personer
1 paket färsk ravioli fylld med karl johan svamp
2 humrar
1/2 fänkålsstånd (litet)
10 körsbärstomater
10 st Skogschampinjoner
Parmesanost
Olivolja
Citron
Flingsalt
Dill till garnering

Gör så här:
Rensa humrarna och dela stjärten i mindre bitar. 
Koka pastan enligt förpackningen.
Ansa och finstrimla fänkålen.
Halvera tomaterna och dela svampen.
Stek fänkålen och svampen tills den fått fin färg, salt lite.
Lägg i tomaterna och stek en minut och blanda i pastan. Häll över lite citronsaft och rör runt. Häll upp p tallrikar, och fördela 
hummern över. Ringla över olivolja, strö över flingsalt och riven parmesanost. Toppa med hackad dill. 
Smaklig måltid!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar