söndag 26 oktober 2014

Svartkål med chilibakad feta!






































Hej på er söndagsfolk!


Vilken myshelg det varit, iallafall för oss. Grått och trist väder och vintertid som gäller. Då känns galet bra att bara mysa runt inomhus och bar vara. Man behöver verkligen lite tid för återhämtning ibland. Jag har spenderat tid i köket, vilket jag tycker är en härlig avkoppling. I fredag hade vi vänner på besök som vi inte har träffat på läääänge. Ibland undrar man var tiden tar vägen. Vi har helt enkelt inte fått till ett tillfälle att träffas. Men desto trevligare nu när vi väl fick till det ;-)

I mitt kök har jag testat det här med svartkål. Någon mer som testat denna kål, vad tycker ni? Svartkål är som är en blandning mellan savoykål och grönkål.  Det är en ganska mild smak, men det är mycket kålsmak påminner om grönkål i smaken. Så den som inte är förtjust i kålsmaken kanske bör hålla sig borta;-) Men förrätten som jag gjorde, var det faktiskt inte så mycket kålsmak. Tycker den blev vansinnigt god, och jag testade den på svärisarna som tittade förbi och den fick godkänt av dem med. 
Ljummen krämig fetaost med svartkål som stekts hastigt med chili, vitlök och salt. Sedan lite balsamicosirap för lite sötma till det krämiga och salta. Klockrent! 

Mitt tips på förrätt nu när det vankas Alla Helgons helg! Kålen passar även perfekt bland blomsterdekorationen på bordet för det djupröda krusiga bladen är verkligen en snygg detalj bland blommorna.



 Kram å njut av söndagen!




Svartkål med chilibakad fetaost
4 personer

200 gr festaost (gärna en krämig variant)
150 gr svartkål
1 klyfta vitlök
Olivolja
Salt (var försiktigt med saltet, beroende på hur salt festaosten är)
Svartpeppar
torkad chiliflakes

Gör så här:
Lägg osten i en ugnsfast form och ringla över olivolja, lite salt, svartpeppar och chiliflakes.
Baka Osten mitt i ugnen på 200 grader i 5 minuter.

Skölj svartkålen och repa bort de grövsta delarna i botten av bladen och dela i bitar.

Hetta upp olivolja i en stekpanna och stek kålbitarna hastigt tillsammans med skivad vitlök och chilipeppar.
Servera Osten på en bädd av stekt svartkål. Ringla över balsamicosirap innan servering!

Smaklig spis!




1 kommentar:

  1. Älskar svartkål! Smörstekt med vitlök är toppen eller i paj med rökt lax. Mmmm. Ditt recept ser gottigt ut det också!

    Kram kram

    SvaraRadera