måndag 22 december 2014

Ny favoritdrink - Frozen Apple Martini






 
Hej mitt vinterland, nu är jag här!
 
Äntligen lite vitt på backen och jag njuter för fullt. Befinner mig i Sälen för julfirande med hela familjen. Det är så otroligt härligt. Ute hela dagen och sedan god mat för magen, sedan blir det slappa i soffan innan sängen kallar. Man är så sköt trött när kvällen kommer.
 
Det har varit premiär för Bella och Vincent att inta skidorna. Det är ju så otroligt vad barn lär sig snabbt. Helt galet! Men ju tidigare desto bättre. Bella åker som ett jehu i backarna och det är ett enda stort smile på den tjejen. Imorgon vankas det Valles värld och ännu mera skidor. Yeh! Tror jag ska inviga mina turskidor oxå och ge mig ut på en rejäl runda. Vi bor verkligen toppenbra måste jag säga. Varje kväll ser Vincent till så pistmaskinen sköter sig med utsikt från vårt vardagsrum :-) Varje kväll vid middagen njuter vi av ljuset som lyser upp backarna. I like!
 
Tänkte tips er om en galet god drink som hamnat överst bland mina favoriter -Frozen Apple Martini. Såååå god! Frisk och syrlig på samma gång. Hade lätt tagit två på raken :-) Receptet hittade jag i Allt om mat, och den är verkligen ett hett tips just nu!
Imorgon är det dags för uppesittarkvällen, vad planerar ni för denna kväll?
Här blir det troligen den trditionella skinkmackan med gröt. Det blir ingen hemmagjord snaps som jag förberedde innan jul. Den står troget kvar och väntar tills vi kommer hem, eller? Så blir det när minnet sviktar ;-) Kanske är det någon annan som hittat denna "lille" i kylen ?!?! Skulle det vara så är det fritt fram, det vet´ni :-)


Kram



Frozen Apple Martini
4 drinkar

Till 1 drink:
4 cl vodka
2 cl vaniljsockerlag *
3 cl färskpressad citron
4 cl äppeljuice
1 klyfta citron
1 tsk socker
1 tsk kanel

Fukta kanten på ett martiniglas eller annat glas med citronklyftan. Blanda socker och kanel på ett fat och doppa kanten försiktigt runtom. Förberedes gärna en stund innan så det hinner stelna.
Blanda ingredienserna till drinken och häl upp i glas. Fyll gärna på med krossad is. 


Vaniljsockerlag
1 dl vatten
1 dl socker
1/2 vaniljstång, urskrapad+stjälk

Blanda samman ovan ingrsienser och låt koka upp några minuter. Låt sedan svalna.

Njut!

 
 








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar