måndag 8 december 2014

Succe för Polkagriskola!






































Hoo Hoo i stugan!

Hoppas allt är bra med er? Här är det fin fint. Var ledig från jobbet några dagar förra veckan och det gjorde verkligen susen. Fick gjort så mycket här hemma som jag tänkt länge och fått lite ny energi. Har till och med hunnit njuta och koppla av lite i vårt nya badkar. Det är nästan så man måste boka tid, för ungarna tycks ha tagit det i besittning :-) Nu badas det som aldrig förr :-)

Nu i december blir det ju ganska juligt, men det får ni ta. Det kommer ju en januari där lussebullar, grönkål, skinka, och julgodis är ett minne blott. På tal om julgodis, tillhör ni dem som tycker om julgodis? Jag är en riktigt gottgris, men julgodis kan jag faktiskt vara utan. Med undantag av dessa kolar… helt gaaaaalet goda! Inser att de kommer inte räcka fram till jul! Men det blir inte så mycket annat julgodis så det må va hänt.  Ett tips är att göra dubbel sats, och slå in och ha som gå-bort-present. Kan garantera att det skulle uppskattas!

Har du något favorit julgodis som du vill dela med dig av så får du gärna. Jag tar tacksamt emot tips!

Nej, nu kickar vi igång veckan och nu kallar jobbet. Dags att ge sig iväg… 

 Kram






POLKAGRISKOLA
ca 50 bitar

100 gr smör
3 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
3 msk flytande honung
2 dl strösocker

100 gr krossade polkagrisar

Gör så här:
Blanda smör, grädde, sirap, honung och socker i en kastrull. Koka till 125°C, ca 40 minuter. Krossa polkagrisarna under tiden. Funkar perfekt i en mortel.

Gör ett kulprov efter 40 minuter. Häll en sked av kolasmeten i ett glas med kallt vatten. Häll av vattnet efter 2 minuter. går kolan att forma till en kul är kolan klar.
Häll upp smeten i en form 20x20 cm, klädd med bakplåtspapper. Strö över polkagriskrosset direkt. Låt svalna och skär sedan i bitar.

Slå in i smörgåspapper så kolorna inte fastnar. Förvaras kylt.



1 kommentar:

  1. Hej:) Detta ser fantastiskt gott ut, ska jag absolut testa. Har själv gjort polkagrisknäck vilket oxå är super gott. Jag vill tipsa om vit chokladboll. Jag kallar det snöbollar då det ser ut som det då de är vita och rullade i kokos. Såååå Gott. Receptet hittar du hos mig kreativatjejen.blogspot.com under jul, julgodis... Tack för en härligt inspirerande blogg /Therese Kreativatjejen

    SvaraRadera