tisdag 23 augusti 2011

Lammracks med sötpotatiskaka och balsamicosky!





































När jag äntligen fick provat att tillaga lammracks, hade jag väl glömt min systemkamera på jobbet, så det fick bli till att ta bilder med pocketkameran, vilket inte alls blir lika fina bilder  Men men...det är bara att bita i det sura äpplet, och inse hur bortskämd man blivit! Skulle för allt i världen inte byta bort min systemkamera, även fast den är lite klumpigare att ta med, än en pocketkamera! Men det är det värt! Åh så är det en vanesak! Men nog om kameran... Åter till mitt kockande i köket, helgen som gick! Det blev lammracks, för första gången i mitt liv! Åh oj så gott det blev! Lammet hade fått ligga i marinad sedan i lördags, vilket visade sig vara ett bra drag! 
Potatiskakan och balsamicoskyn förberedde jag på söndag förmiddag, så när hungern satte in var det inte så värst mycket som skulle tillagas. Utan man kunde njuta av att bara umgås vid grillen strax innan servering. Det gillar jag! 


Lammracks med sötpotatiskaka och balsamicosky
4 personer
1 kg lammracks
Marinad:
1,5 dl olivolja
1 dl flytande honung
5 vitlöksklyftor
Flingsalt
Sötpotatiskaka:
400 gr sötpotatis (tunna skivor)
400 gr potatis (Tunna skivor)
Färsk timjan (finhackad)
salt och svartpeppar
100 gr chevréost
Balsamicosky:
2 dl rödvin
1 dl balsamvinäger
2 msk flytande honung
2 msk färskpressad apelsinjuice
2 msk kalvfond
4 lagerblad
ev. 2 msk maizenredning för mörka såser
Gör så här:
Blanda alla ingredienser till marinaden och marinera lammracksen ett par timmar. Vänd dem ibland. Skiva potatisen och sötpotatisen i tunna skivor. Varva potatisen, salt, timjan, chevréosten i en rektangulär sockerkakasform. Bottna med ett bakplåtspapper i botten av formen, innan potatisen och de övriga ingredienserna läggs i. När allt är lagt i, vira över bakplåtspappret, och tryck till. Ställ gärna något tungt över, som pressar ihop kakan. In i ugnen på 200°, och baka den i 40-45 min, tills kakan är mjuk rakt igenom.
Ta ut och låt svalna. Sedan är den bara att värma innan servering, om man önskar förbereda innan.
Blanda alla ingredienserna till såsen och låt det småkoka på medelvärme, tills hälften återstår. 
Tänd grillen och grilla lammracksen tills den har en innertemperatur på 58 grader. Ta bort från grillen och låt det vila ett par minuter innan de skärs upp i bitar.
Klart att servera med potatiskakan och balsamicoskyn!




3 kommentarer:

  1. oj oj vad gott, lammracks är en favorit. har dock aldrig testat balsamicosky, men det får bli snart

    SvaraRadera
  2. Jag lagade potatiskakan och såsen! Gud vad gott!!! Dock så bytte jag ut chevrén mot västerbottensost och det blev jättebra det med. Mmmm detta kommer jag laga igen!

    SvaraRadera
  3. Gud så gott! Har testat potatiskakan och såsen tidigare, men aldrig vågat mig på lammracks. Men det är ju så grymt gott.

    SvaraRadera