onsdag 18 augusti 2010

Gryta med smak av kantareller och dragon!

Som ni börjar förstå är jag riktigt frälst i kantareller just nu!
Måste bara ge mig ut i skogen och se om jag kan finna
lite svampar... nån som händelsevis skulle vilja dela med sig
av nåt svampställer kring Varberg? :)
Skulle ni bli sugna på en härlig gryta, nu när det känns som
hösten redan är här, i och med allt regn och blåst, så
får ni här ett recept som verkligen inte går av för hackor...
Jag är helt såld! Ni måste testa, och låt mig gärna veta
vad ni tyckte!

Kantarellerna och dragonernas gryta
4 portioner

500 gr fläskytterfilé
2 dl buljong
2 msk soja
1 gul lök
1 paket bacon
3 msk tomatpuré
200 gr kantareller
1 tsk smulad dragon
1 dl creme fraiche
1 msk vetemjöl
salt och peppar

Gör så här:
Bryn köttet i skivor, salta och peppra.
Hacka och bryn löken, baconet, och kantarellerna,
tillsammans med köttet.
Häll på buljongen och sojan. Tillsätt tomatpurén och
dragon. Rör ihop creme fraiche och mjöl och rör ner det
i grytan. Låt koka i 30 minuter. Smaka av med salt och
peppar och ev. mer dragon. Servera med potatis eller ris
och en sallad.



2 kommentarer:

  1. Det låter underbart gott, ett recept helt i min smak! Ska absolut testas!

    SvaraRadera
  2. Håller med Helena, låter väldigt smarrigt. Vi har inga kantarellställen i vår närhet, däremot champinjonställen, så vi får väl plocka våra kantareller i affärens lådor.

    Tack för tipset på Abnet, ska kolla efter det så vi kan prova.

    SvaraRadera