måndag 25 juli 2011

Nygräddade Frukostfrallor med keso och frön!

Långfrukost på altanen med gassande morgonsol det är verkligen helt underbart! Tyvärr har solen lyst med sin frånvaro, och regnskurarna har avlöst varandra för fullt nu i flera dagar! Men oavsett om det regnar eller solen skiner är det aldrig fel med nygräddade frukostfrallor! Yeah! :) Jag har testat några stycken kalljästa frallor, men har väl inte hittat någon särskilt favorit! Tills nu! För de här frallorna tyckte jag om! Lite sega och påminde lite om surdeg! I degen som man förbereder på kvällen innan, och som man låter kalljäst i kylskåpet över natten, är riktigt saftiga och knapriga! Testa och överraska familjen, grannarna eller vilka du nu önskar bjuda in till en hejdundrande långfrukost!  Du kommer definitivt bli poppis! ;)


Frukostfrallor
ca 12 st
50 gr jäst
5 dl kallt vatten
250 gr keso, naturell
0,5 dl linfrön
0,5 dl solrosfrön
1 msk honung
1 tsk salt
3 dl dinkelflingor
ca 10 dl vetemjöl
Pensling: 
Vatten
Garnering:
Sesamfrön
Linfrön 
ev. flingsalt
Gör så här:
Smula jästen i en bunke eller assistent, och rör ut dem med lite vatten. Tillsätt resten av vattnet, keson, linfrön, solrosfrön, honung och salt. Rör ner dinkelflingor och mjöl, och arbeta degen i ca 5 min i maskin alt. 10 min för hand. Låt den lösa degen jäsa under bakduk i ca 40 min.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Vik ihop den 2-3 gånger. Knåda inte! Dela degen i 12 lika stora delar. Lägg bitarna på en plåt med bakplåtspapper. Täck med bakduk och ställ i kylen över natten, eller minst 8 timmar.
Sätt ugnen på 250°C. Ta ut plåten ur kylen och låt den stå i rumstemperatur tills ugnen blir varm. Pensla med vatten och garnera med sesamfrön och linfrön. Grädda i ugnen ca 15 min, tills frallorna låter ihåliga när man knackar på dem på undersidan. Låt svalna före servering! Njut! 



5 kommentarer:

  1. Dessa ska jag testa till helgen, då vi får besök. Lyxigt att överraska dem med färska frallor som söndagsfrukost!

    SvaraRadera
  2. Halkade in på din blogg via hitta recept och har lagt den som en av mina nya favoriter ska deffinitivt fixa dessa frallor till helgen

    SvaraRadera
  3. Testa nästa gång att ta 5 g jäst och låt degen jäsa i rumstemperatur i 8-10 h, så blir de ännu mer som surdegsbröd.

    SvaraRadera
  4. Tack Remsan, det ska jag absolut göra nästa gång...för det kommer definitivt bli fler! Kram

    SvaraRadera
  5. Mmm, vd goda de ser ut. Hoppas de smakar lika gott ;-)
    //Lottzy

    SvaraRadera