onsdag 22 juni 2011

Egen färsk potatis






































Nu närmar sig midsommar med stormsteg. Jag tänkte bjuda på ett litet tips som kommer från min mormor, som hon brukade göra förr. Tycker själv att det var ett annorlunda och gott tillbehör till sillen. Så det får det nog bli en omgång av, till midsommarsillen. Vad kommer ni duka fram på midsommarbodet? Berätta, det är så roligt att höra vad ni kommer äta...och göra... ;)
Förra året drog vi ett helt gäng till Turkiet. Alla var så otroligt trött på det regniga Sverige...men ack vad vi bedrog oss...vi fick regn även där. I år tycks väderkartan inte lova något annat heller...så det är bara att börja vänja sig! Inget att deppa över anser jag... man får bara göra det bästa av det, eller vad säger ni? Vi får njuta av en massa god mat och dryck...


Mormor Karins tillbehör till färsk potatis och sill
4 personer
1 dl vispgrädde, vispas lätt
1/2 tsk ättika
1/2 tsk socker
1 äggula
Bladsallad
Gör så här:
Vispa grädden, 
klipp i sallad
Garnera med persilja och tomat


Sill och potatis...Yeah ;)
Det bästa är ju när man plockar upp potatis från det egna potatislandet... Eller" egna och egna"... min mor och fars land... men det är ju nästan som mitt  ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar