tisdag 28 juni 2011

Jordgubbstider....hej hej!







































Nu kan man verkligen frossa i jordgubbar. Det finns ju hur mycket som helst. Så det gäller att passa på! Jag kommer nog kunna lova er fler än denna jordgubbsdessert framöver. Åh nu har de också släppt självplockning här i Varberg, så jag tänkte faktiskt få till att åka och plocka. Inte för att jag är så mycket för att lägga i frysen och så... utan mest för att jag tycker det är såååå himla mysigt! Plockar ni mycket jordgubbar? Vad är ert favvorecept på dessa underbart goda bär?
Här kommer ett recept på en snabb och enkel dessert som funkar i alla lägen. Kommentaren jag fick här hemma, var att den så festligare ut, och där med höjdes ribban för att den skulle smaka gudomligt. Men tyvärr fick inte så många poäng av mannen, vad det gäller smakupplevelsen. Jag tycker nog ändå att den får godkänt. Smaken är ju som baken...delad! Ska bli kul att höra vad ni tycker...för ni slänger väl in en kommentar när ni testat ;)


Grillad sockerkaka med jordgubbar och chili å en klick limegrädde
4 personer
500 gr halverade jordgubbar
2 msk florsocker
1/2 röd chili
Limegrädde:
1 lime, skal rivet
1 dl vispgrädde
4 skivor sockerkaka, grillas eller steks
Gör så här:
Halvera jordgubbarna. Kärna ur och hacka chilin. Mixa 150 gr jordgubbar slätt tillsammans med chilin och florsockret. Tillsätt lite chili i taget, och smaka av, efter som styrkan kan variera. Blanda sedan jordgubbshalvorna med såsen.
Limegrädde: Vispa grädden och riv limen fint. Blanda grädde och lime och ställ kallt.
Grilla eller stek sockerkaksskivorna så de får fin färg. Servera med jordgubbssalladen och limegrädden.

3 kommentarer:

  1. Har ännu inte testat att grilla sockerkaka. Lowe älskar ju att baka sockerkaka, så det kanske vi kan göra och så grillar vi resterna helt enkelt.

    SvaraRadera