tisdag 8 april 2014

Asiatisk glasnudelsallad med teriyaki lövbiff





































Hej på er!
Här går tiden så galet fort så jag hinner inte riktigt med allt som jag önskar. Men i söndags fick jag till ett löparpass som gjorde mig så galet nöjd. Jag har sprungit ett tag nu, men varje gång har känns så galet jobbig och jag har längtar efter den där härliga känslan då stegen är lätta och andningen i naturlig rytm. I söndags fick jag kvittot... yabadabadoooo! Eftersom känslan var så härlig, var det bara å springa och det slutade med milen. Så nu längtar jag redan efter att snöra på mig dojjorna igen och få uppleva känslan igen. Hoppas det blir så ;-)
Idag rekommenderar jag denna hyfsat hälsosamma asiatiska nudelsalladen som passar perfekt att äta med pinnar. Bra att låta måltiden ta lite längre tid och man hinner känna efter när mättnadskänslan infinner sig :-) Det är alltför lätt att slänga i sig maten, och efteråt blir man så galet mätt, så man inser att man kunde hejdat sig lite tidigare. Visste ni att matsmältningen startar redan i munhålan, där saliven börjar bryta ner maten?




♥ Kram





Asiatisk glasnudelsallad med teriyaki lövbiff
4 personer

4 msk sesamfrön
2 paprikor (1 röd och 1 gul)
150 gr glasnudlar
600 gr lövbiff
1 dl teriyakisås
Olivolja
Salt och peppar
5 rädisor
Färsk koriander till garnering

Dressing:
1 lime, saften
4 tsk sesamolja
4 tsk ljus soja
1 vitlöksklyfta
1 chilifrukt

Gör så här:
Strimla lövbiffen och blanda med teriyakisåsen. Ställ kallt och låt det dra till sig.
Blanda dressingen med pressad lime, sesamolja, soja, vitlök och en lite av den finhackade chilin.
Hetta upp en torr stekpanna och rosta sesamfröna tills de fått fin färg.
Koka upp vatten, och koka nudlarna efter beskrivningen på förpackningen.
Strimla paprikorna och låt sjuda med i vattnet med nudlarna.
Häll av vattnet och blanda nudlar med dressingen. Låt vila.
Häll olivolja i stekpannan och stek lövbiffen hastigt tills den fått fin färg. Kryddamed salt och peppar. Blanda ihop hela salladen, skär rädisorna i tunna skivor och till sist strö över sesamfröna och färsk koriander.
Trevlig spis!



 

1 kommentar:

  1. Ser gott ut! Verkar som teriyaki sås är populärt i Sverige. Jag får försöka hitta en asiatisk afffär någonstans i Wales. Lättare i England,tror jag.

    SvaraRadera