söndag 14 november 2010

Ny utmaning för Gourmetmorsan!

Livet är aldrig enkelt! Det har jag fått bekänna, när vår lillegrabb har haft diarré under ett antal veckors tid. Hyggligt pigg och glad emellanåt, för att sedan få magknip! Eftersom mannen här hemma är laktosintolerant, kom misstankarna rätt tidigt... Det startade med en magsjuka...så mycket vet vi...sedan avtog aldrig diarrén... Nu har vi helt avstått från mjölkprodukter, och det verkar som det gett rätt resultat! Jippi!!!!!!  Det är ju rätt härligt när det är på rätt väg... men för hans mamma börjar verkligen den stora utmaningen  ;) Det känns så typiskt när man har haft en liten rackare som i stort sett ätit allting, och varit glad i mat! För tillfället känns det som en djungel, bland alla dess livsmedel och innehållsdeklarationer. Det gömmer sig ju mjölk lite här och där... och när man sedan äntligen hittat vad man söker, ska man ju få honom till att äta och tycka om det oxå! Bara det är ju en stor utmaning! ... men det ska nog lösa sig tillslut, bara man kommer in i det. Men jag har ett problem! Han tar ingen välling! Jag har testat Sempers mjölkfria och Enago, men inget tycks falla honom i smaken. Någon annan som har liknade situation, och vet någon annan vällingsort? Har ni tips om mjölkproteinallergi, blir jag sååååå glad! 


Stort GRATTIS alla fäder på fars dag...å då särskilt min underbara pappa!  Nu är det dags för mig och lillprinsen att packa ihop för att sticka iväg och fira Fars dag, men titta gärna in lite senare, för då ska jag visa lite smått och gott från matmässan som jag besökte i Stockholm i helgen!  


Ha en underbar söndag! 







4 kommentarer:

  1. Vår lille har varit mjölkallergisk sen födseln, vi tänker inte så mycket på det längre, men det är klart att man saknar vispgrädde ibland. ;-)

    Kontakta BVC el barnläkare så kan de skriva ut recept på mjölkfri välling. Vi har Nutramigen som smakar amöba men lillkillen gillar den - o så blandar vi den med Enago numera så det blir lite matigare. Han gillar inte Enagon heller, men jag antar att det är en vanesak. Däremot älskar han Enagos båda gröter Äpple resp banan, kan vara värt att testa - du kan göra dem som välling också.

    I övrigt. I princip alla Scans produkter är mjölkfria - leverpastej, korvar etc. Oatleys chokladmjölk kan även en vuxen bli beroende av. Vad mer...Livsmedelsverket har en lista på alla produkter som är mjölkfria. Den får du även från dietisten när ni kommit så långt.

    Lycka till, fråga om det är nåt du undrar.

    Kram Vera

    SvaraRadera
  2. Hej Vera! Tack snälla för dina tips. Jag har testat Enagos båda gröter utan något vidare resultat. Han bara spottar ut dem... men jag ska absolut testa att använda dem som välling. Det kanske funkar bättre :-) Återigen ett stort tack! Skönt med någon som har erfarenhet! Åh det är säker som du säger, tillslut tänker man inte så mycket på det! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  3. Jag drack också Nutramigen som liten så jag också var mjölkproteinallergiker. Som sagt så luktar det skunk men jag älskade och drack det till frukost ända tills jag var 5 år.
    Min bror var också möjlkproteinallergiker och jag kan i alla fall trösta med att det har växt bort för oss båda med endast överkänslighet kvar.
    Fast det är jobbigt i början så lär man sig snabbt vad man kan äta och inte och nu finns det så mycket ersättningsprodukter. När vi var små fanns inte det så jag kan tipsa som att baka bullar och göra t ex pannkakor på äppeljuice. Det gjorde min mamma alltid och det funkar super.
    Lycka till!!

    SvaraRadera
  4. Jag har en dotter som också hon var mjölkallergiker som liten men som tjejen ovan så har det nu övergått i överkänslighet. Vi använde oss av havreprodukter då de varnade för att sojaprodukter då man kunde utveckla allergi för det istället, men det är ju som med alla rön att det ändras år från år. Idag kan hon äta pannkakor och allt som är mjölkprodukter i men hon dricker fortsatt inte ren mjölk då det "kliar i halsen". Så en tröst är att det nog är väldigt vanligt att det antingen växer bort eller att det övergår i överkänslighet, det är ju en tröst!! Lycka till!!

    SvaraRadera