onsdag 17 november 2010

Thai-massaman!


Älskar du liksom jag Thai-mat? Då ska du ta till dig detta receptet...Det är sååå gudagott att jag skulle kunna äta det om och om igen! Känns som jag äntligen fått till min bästa Thairätt ever... Men på torsdag hoppas jag kunna få mig lite med tips och trix vad det gäller Thaimat, för då är jag inbjuden till Santa Maria som ska ha Thaimatlagning. Det ska bli så roligt! Jag lovar återkomma med bilder och vad som hamnade på tallriken... men innan torsdag är det ju ONSDAGSPASTA som gäller... Sitter precis och funderar på vad jag ska hitta på! Ska nog ta mig en titt i min alltför stora "testar-hög" på nya rätter ;)

Thai massaman med kyckling
6 personer

6 kycklingfiléer
4 msk thailändsk fisksås
6 potatisar
1 liter kokosmjölk
4 salladslökar
4 msk råsocker
2 lime
4 vitlöksklyftor
4 msk massamancurry
4 task röd currypasta
2 röda paprikor i bitar
suger snaps
Cashewnötter

Gör så här: Skär kycklingen i tunna skivor.
Woka dem tills de är färdiga. Strimla vårlöken tunnt,
skala och skär potatisen i bitar. Hacka vitlöken ich tillsätt
tillsammans med kycklingen. Blanda ner fisksås, kokosmjölk,
råsocker, massaman curry, och röd currypasta. Låt det puttra
ihop i 10 minuter. Tillsätt till sist paprikan, suger snaps och
cashewnötter. Ta av från värmen och serva till nudlar eller





5 kommentarer:

  1. Det låter fantastiskt gott!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Kusin! Men gud vad kul att du ska till Santa Maria!! Du får inte glömma att säga vem du är släkt med :o) Kram kram och hälsa Lisa från mig

    SvaraRadera
  3. Hej Kusin! Men gud vad kul att du ska till Santa Maria och laga mat - du får inte glömma att berätta vem du är släkt med :o) Det kommer bli en kanonkväll! Kram kram Ann

    SvaraRadera
  4. vad kul, jag ska också dit imorgon!

    SvaraRadera
  5. Tackar tusen gånger om för receptet! Inte provat det ännu men spenderade nyligen en månad i Thailand och fann min älsklingsrätt utan tvekan, hoppas jag lyckas någorlunda. Skall bjuda de som inte var med på resan och se vad de tycker =)
    Ha en fin dag!
    Hälsningar Linnéa

    SvaraRadera