fredag 25 november 2011

Fredagsmys med kött som smälter i munnen!

Härliga fredag! Så här tidigt på en morgon har jag nog aldrig gjort inlägg om mat skulle jag tro´;)  (De e så när man har barn som inte vill sova längre. Nu får man väl igen, så som man själv var som barn) Men jag tänkte ge er ett perfekt fredagsrecept som sköter sig själv i ugnen och är otroligt gott! Att sedan köttet bli så fantastiskt mört ger bara rätten ännu fler pluspoäng ;)  Skär köttet i skivor lägg i form, blanda såsen, häll över och in i ugnen i 1 timma... under tiden häller ni upp ett glas rött och sippar på tillsammans med lite goda ostar... Småsnackar lite om veckan som varit, och njuter av helgen som kommer! Smack, så har ni en otroligt härlig fredagsmeny! Inte så dumt va?
Idag är jag ledig och tänker strosa runt här hemma göra lite adventsfint... ska verkligen bli såååå mysigt! Jag bara längtar tills jag kan sätta in granen också ;) Fast idag får jag väl koncentrera mig på ljusstakarna och stjärnorna och allt som hör advent till! Kanske slänger jag in lite bilder från ett adventsfint ?!, förhoppningsvis hem, senare idag! Ikväll blir det kalas för min pappa som fyller år idag! Grattis pappa! 


Ta hand om er alla underbara bloggläsare  och ha en härlig fredag!

4 personer

Kött och sambal oelek i harmoni
 
800 gr kött. (Benfri kotlett, fläskfilé alt. kyckling, funkar också)
Skär köttet i 1/2 cm tjocka skivor. Lätt köttet i en smord form, salta och peppra.
Sås:
1 burk creme fraiche
3 dl grädde
1/2 dl kinesisk soja
1/2 tsk sambal oelek
Rör ihop såsen och häll över köttet. Ugn 200°C i 60 minuter.
Perfekt till pressad potatis och en härlig fredagssallad!








2 kommentarer:

  1. WOW va gott det ser ut, låter :)
    Kanske tar jag detta recept inför kvällens middag. Eller så blir det något annat :)
    Vad har du planerat för mat tills ikväll då?

    Kramen till dig //Bibbi

    SvaraRadera
  2. Jösses va enkelt å supergott det blev! Klyftpotatis funka fint till! Mumma! En ny favorit. Tack för tipset!

    SvaraRadera