torsdag 22 april 2010

Sillahallens torskrygg med bacon och gräslök!


Som barn avskydde jag fisk. Som "vuxen" fullkomligt älskar jag
det! Ja fisken har gjort en helomvändning i Gourmetmorsans liv.
Jag ska nog villigt erkänna att jag inte är den bästa på att
exprimentera med smaker och fisk i mitt eget kök. Men jag
har en mamma som kan det där så extremt bra, så det tänker
jag inte ens utmana! Här kommer ett recept som ni bara måste
testa... det är världens godaste fiskrecept, just nu iallafall!

Sillahallens torskrygg med bacon och gräslök!
4 portioner

4 st torskrygg
2 krm svartpeppar
1 tsk salt
1 paket bacon
3 scharlottenlökar, finhackade
2 dl vispgrädde
1 dl riven ost
1 msk fransk senap
1 burk creme fraiche
1 dl gräslök

Gör så här:
Salta och peppra torsken. Lägg i ugnsfast form.
Blanda samman alla övriga ingredienser utom
osten. Förstek baconen och löken. Häll över
fisken och sist strö över riven ost.
In i ugnen på 225°C i 20 min.

Servera med pressad potatis och sallad!

19 kommentarer:

  1. Precis en rätt i min smak!! Jag har alltid gillat fisk, men det har blivit ännu mer med åren. Fisk står på matsedeln hos oss i kväll, så jag kanske provar den här rätten direkt. Det ser ju sååå gott ut!

    SvaraRadera
  2. Ser Jätte gott ut och vilken fin blogg du har.

    SvaraRadera
  3. Jag antar att du bryner bacon först ?

    SvaraRadera
  4. Jag försteker både baconet och löken.
    Tycker det blir bäst då!
    Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  5. Detta var det bästa jag ätit på mycket länge! Vilket kanonrecept, enkelt och i gourmet-klass! Kan stark rekommenderas tillsammans med ett vitt vin med art.nr 5637, Chablis Le Beaunois.

    SvaraRadera
  6. synd att göra så med torskrygg,,, en god rätt annars

    SvaraRadera
  7. Superbra recept, det här kommer jag att lagafler gånger!

    Britta

    SvaraRadera
  8. Hej Britta! Vad roligt att du tyckte om receptet! Hoppas du hittar mera inspirerande recept! Tack för din kommentar! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  9. mycket gott! Hade bara cream fraiche hemma men det gick också bra!

    Emma

    SvaraRadera
  10. Är så glad att jag hittat hit. Supermysig blogg. Denna fisk har jag gjort två ggr hittills o fler blir det - såå god. Har även gjort den med torskfiléer o med ett paket creme bonjour gräslök istället för osten ovan. Det var inte dumt det heller. :-)

    Tack o kram Vera

    SvaraRadera
  11. Hej Emma! Det brukar ju funka likabra med creme fraiche oxå! Kul att du kommenterade... alltid roligt att höra nåt ifrån er läsare! Kram Gourmetmorsan

    Hej Vera!
    Vad roligt att du hittat hit och hittat lite goda maträtter. Kul att du gillade fisken. Den tillhör verkligen en av mina favoriter oxå! Ha en härlig måndag! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  12. Åh, gjorde denna rätt till en tjejgäng som åt med god aptit och gärna ville ha receptet. Det var jättegott och framförallt enkelt.
    Fiskexportens torskrygg är att rekommendera!!!
    TACK! Jag kommer laga detta igen och igen!
    //Åsa

    SvaraRadera
  13. Supergott. Alla barnen älskade fisken...fast jag inte hade gräslök i Nov.

    SvaraRadera
  14. Heej, smarriga recept..Undrar lite; ibland står det
    2 sl grädde, eller 3 sl mjöl ?? Som jag fattar det ska det vara dl, eller har jag missat något? Är inte så duktig, tänkte att det kanske är något nytt för mig.

    SvaraRadera
  15. Mkt bra recept, GOTT!

    SvaraRadera
  16. Jag provade detta idag, jättegott! Gick hem hos både vuxna och små barn. Gillar din blogg :-)

    SvaraRadera
  17. Firren är i ugnen. Hoppas den blir god :-)

    SvaraRadera
  18. Fick denna rätt på vårat senaste symöte så jäkla gott /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det en rätt som får full pott.
      Kul att den gick hem :-)
      Kram Gourmetmorsan

      Radera