tisdag 27 april 2010

Surdeg is in the house!

Jag har länge tänkt baka surdegsbröd, men med
ett misslyckande i bagaget, har det tyvärr inte
blivit något mer försök, förrän nu....
Jag bloggade runt och så ett spännande recept
hos Sara bakar som jag bara måste testa...
Här kommer upplägget! Håll nu tummarna
för mitt nya surdegs-bak-försök!

Surdeg med a-fil

Dag 1

30 g ljummet vatten
30 g Wapnö a-fil
50 g vetemjöl

Blanda i en burk, sätt på lock och låt stå i rumstemperatur, gärna på ett varmt ställe. Skaka burken försiktigt en gång per dag. Innehållet luktar inte särskilt gott, men det är helt i sin ordning.

Dag 3
100 g ljummet vatten
100 g vetemjöl
Och så in i kylen. Nu har du en surdegsgrund. Mata den minst en gång i veckan med lika delar mjöl och vatten och häll ut om det blir för mycket i burken.

Dagen innan du ska baka
Blanda till så mycket surdeg som det står i receptet. Till exempel 400 g:
100 g surdegsgrund
200 g vatten
200 g mjöl ungefär, degen ska vara lös men inte rinnig. Låt stå framme i rumstemperatur under natten. Nästa dag ska den vara bubblig och nästan skummande på ytan.


1 kommentar:

  1. Ska bli kul att höra hur det går. Lyckas du så ska jag också ge det ett nytt försök. Jag tyckte allt tog så lång tid att det inte blev riktigt värt det. Men varje gång jag kikar in hos Pain de Martin så blir jag så sugen.

    SvaraRadera