onsdag 14 april 2010

Lemonad eller citronsaft, what so ever!


I augusti är det alltid dags för att ta in skörden. Tröskverken
går igång liksom gårdarnas bönder... Det är nåt visst med att
skörda. Förr fick svettiga och varma karlar, svalka sig med
mormors hemmagjorda lemonad... som numera intas sköna
vår-dagar liksom heta sommarkvällar, då som drinktillbehör
eller kall citronsaft. Igår bjöd jag Linda på den, och hon
efterfrågade receptet, som jag bara måste dela med mig av!
Så här kommer det... Det bästa av allt är att den kan förvaras
i frysen och bara tas upp och blandas med vatten, när man
önskar något riktigt kallt... Testa, och jag kan lova att ni inte
blir besvikna! Här hemma går den åt som smör i solsken...
så det blir ofta flera satser! Låt mig gärna veta vad ni tycker...

Mormor Karins citronsaft
6 citroner, skalade och saften
3 kg socker
2 pkt citronsyra
4 liter kokande vatten

Koka vattnet, häll i sockret. Häll blandningen över
citronskalet och citronsaften. Låt svalna något innan
ni häller i citronsyran. Låt stå till dagen därpå, sils och
häll upp på flaskor. Går utmärkt att frysa också och
ta upp efter behov!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar