tisdag 4 januari 2011

Himmelskt gott för Trettondagsafton!



Häromdagen var vi hos svägerskan och svågern på middag. Finns det en himmel för smakupplevelser, har jag definitivt varit där och vänt! Det bjöd på en sådan god maträtt att den har fastnat på min näthinna, och tycks inte försvinna. Den kommer jag bjuda på vid första bästa besök vi får här hemma! Köttet blev så mört och gott och tillsammans med alla rotfrukter, gifte sig alla smakerna, om man gillar massa vitlök förstås ;)


;)Har ni idétorka och vill ha något snabbt, smidigt och enormt gott är denna rätten helt perfekt! Ni måste bara göra den! Ett HETT TIPS på mat för trettondagsafton;)
Kom ihåg att lägga köttet i marinad idag eller ikväll!


Grekisk pytt
8 pers

Det här behövs:
Ca 1 kg fläskfile
 
2 gula paprikor
2 röda paprikor
2 röda lökar
1 ask coctail tomater
2 fp fetaost
Marinad till köttet: 
6-8 klyftor pressad vitlök
3 dl olja (ej olivolja)
4 msk soja (kinesisk)
0,5 msk riven ingefära
3 tsk sambal olek
Salt & Peppar
 
Kall sås: 
4 små burkar creme fraish
8 msk majonäs
4 pressade vitlöksklyftor
4 tsk Örtkrydda
Salt & Peppar
 
(Passar också bra med tatsiki till)


Gör så här:
(Dagen innan)
Blanda marinaden till fläskfilen.
Skär filen i ca 1 cm tjocka skivor.
Lägg köttet i marinaden och låt stå kallt i 1 dygn.
Blanda även ihop ingridienserna till den kalla såsen och låt stå över natten.
 
(Samma dag)
Fyll botten av en långpanna med klyftpotatis. Salta och strö över chilipeppar. I ugnen ca 25 minuter, 220 grader.
Klyfta rödlöken och paprikorna, skiva tomaterna ovanpå. Lägg på fläskfilen och häll sedan över marinaden från köttet. Strö till sist över smulad fetaost. Gratinera i ugnen ytterligare ca 20 minuter.



Frozen Caipirinha cheesecake

10-12 bitar

10 st digestivekex
75 gr smör
Fyllning: 1 påse Santa Maria Caiprinha Drink Mix
200 gr Philadelphiaost neutral
3 dl vispgrädde
3 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
Garnering:
Färska jordgubbar eller annan frukt eller bär
Gör så här:
Krossa digestivekexen i en matberedare eller mortel. 
Smält smöret och blanda det med kexsmulorna. 
Tryck ut massan i en form med löstag-bar kant (24 cm diameter). 
Vispa grädde. 
Blanda grädde, drinkmix, philadel-phiaost, florsocker och vaniljsocker till en krämig smet. 
Bred ut smeten i formen och ställ cheesecaken i frysen ca 4 timmar. 
Ta ut cheesecaken ca 15 minuter innan serveringen och garnera den med frukt och bär. 



Innan middagen hade de gjort massa goda snittar och tro det eller ej, nu har jag ätit Rökt Älghjärta. En delikatess som svågern tagit med från sina hemtrakter. Hade de sagt att de varit hjärta innan jag åt, vet jag inte vad jag hade tyckt;)
 Men det var faktiskt jättegott!  Vill ni också testa kommer här recepten på snittarna...

Chevré snurra med parma och päron
-Tunnbröd
-Chevreost
-Parma
-Päron
Rulla ihop till rullar och skär den i små stubbar.
Älg hjärta med pepparot
-Tunnbröd
-Älghjärta
-Pepparotskräm
Rulla ihop till rullar och skär den i små stubbar.
Crostini med kronärtskocks pesto






9 kommentarer:

  1. Låter supersmaskigt! Inte helt omöjligt att jag gör det i helgen! Perfekt att förbereda så sköter det ju nästan sig själv (varmrätten tänker jag på).

    SvaraRadera
  2. Den där grekiska pytten låter fantastiskt god, och allt annat också för den delen. De här recepten spar jag :-) God fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Det där receptet har jag nästan glömt bort. Det var länge sedan jag åt denna goda rätt, så det är kanske dags på Trettondagsafton. Bra idé!
    Prova även att göra med kycklingfilé - det blir precis lika gott.
    Ha en bra Trettondagshelg. Vi drar till Uppsala och kollar på dottern som spelar innebandycup i Storvreta och lyxar med hotellweekend där!

    SvaraRadera
  4. Åh vad gott det lät och såg ut, grekiska pytten, snor åt mig det receptet. Vilka fina kakfat snittarna låg på också ;-).
    Hoppas ni kryar på er, men ni kan ju inte må alltför dåligt om ni kan njuta av massa skaldjur ;-).
    Ha en fin dag!
    /Jenny

    SvaraRadera
  5. Hej Jenny!
    Du har så rätt...med oss vuxna är det ingen större fara! Vi njöt i massor! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  6. Fläskfilén ska jag definitivt testa. Och tårtfaten - så söta, vet du möjligtvis var de köpt dem?? Kram Vera

    SvaraRadera
  7. Hej! Igår bjöd jag hem tjejgänget för en träff med god mat, vin och massa snack. Gjorde den grekiska pytten och alla var stormförtjusta! Den är supersmaskig! Jag är verkligen ingen superkock men måste säga att den var väldigt enkel att göra och mycket gick att förbereda innan. Tack för ett supersmaskigt recept och tack för en jättefin och idégivande sida!
    //Marlen

    SvaraRadera
  8. Hej Malen!
    Tack, det är alltid roligt att höra att ni tycker om bloggen! Hoppas du finner mycket inspiration fram över! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  9. Storfavorit hemma, kommer lagas till veckans fredagsmys!

    SvaraRadera