måndag 10 januari 2011

Svärmors underbara falska mossaka!







































Ni som har hängt med på bloggen, vet ju att jag gav mig på att göra Mossaka på traditionellt sätt med aubergin och allt för några månader sedan. Den var okej, men går aldrig upp emot min svärmors falska mossaka! En gratäng skulle man kunna beskriva den, med potatis i botten sedan köttfärs, champinjoner och en vitsås med västerbottensost i. Den är så otroligt god, så ni måste bara ge er i kast med den... Vi blev bjudna på den häromdagen, och alla åt som om vi aldrig sett mat förrut... Så jag kan garantera att den kommer gå hem hos er också! :) Det är alltid lika roligt att prova nya recept och smaker, men vissa gamla goding till maträtter består år efter år... och den här hör verkligen till högen av favoriter ;)


Falsk mossaka
En gratängform 6 personer
Potatis
2 dl grädde
1 dl mjölk
ca 500 gr blandfärs
1 burk champinjoner
Liten bit västerbottenost


Skala och skiva rikligt med potatis, så det täcker botten på en smord form. Salta och peppra. Lägg en smörklick på och in i ugnen på 175°C i 60 minuter.
Bryn köttfärsen, salta och peppra. Bryn svampen. (Spara svampspadet till såsen)


Lägg köttfärsen och svampen ovanpå potatisen. 
Gör en vit sås. Smält smör  i en kastrull. Lägg i 2 msk vetemjöl och häll på svampspadet och tillsätt grädde och mjölk. Låt det puttra så det blir en tjockare sås. Tillsätt osten och späd med mjölk ifall såsen blir för tjock. Häll den ovanpå köttfärsblandningen och in i ugnen på 175°C i 30 min. Ta ut och servera till en god sallad! Det här är klockrent, det kan jag lova! ;)




Innan maten bjöds det på en ost jag aldrig smakat eller hört talas om tidigare. Å jösses vad den slank ner fort ;) Alldeles krämig och mjuk, och blev bara goda ju längre den stod framme. Till osten och kex serverades en marmelad med punsch och blåbär, som var en ny spännande smakkombo för mig ;)
Punsch-Blåbärs marmelad!

4 kommentarer:

  1. Tack för dina fina ord hos oss,
    kram, Anki o Håkan

    SvaraRadera
  2. Låter jättegott. Och så enkelt.
    Oster låter spännande. Inte heller hört talas om.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar mossaka så detta måste provas!

    SvaraRadera
  4. ojojoj, brillat savarin är ju den bästa osten som finns i hela världen! just den osten fick ett litet hyllningsinlägg av mig för ett tag sedan. underbar ost!

    (och moussaka är ju bara så gott, det ska jag laga snart igen!)

    SvaraRadera