söndag 16 januari 2011

Tekakor går alltid hem!

Nybakt bröd är ju faktiskt det bästa som finns. Alldeles ljumma med ett glas kall mjölk! Yammie! :):):)
Dagens bak blev mjölkfritt, och gick hur fint som helst. Men ni som inte behöver baka mjölkproteinfritt kör ju på som vanligt! 
Lycka till, de var verkligen hur enkla som helst att baka!
Tekakor
ca 20 st
2 dl havregryn
5 dl mjölk alt havremjölk
50 gr jäst
2 msk ljus sirap
1 äggula
1 tsk salt
ca 11 dl vetemjöl special
100 gr smör, alt. mjölkfritt smör
Gör så här:
Blanda havregryn och mjölk i en kastrull. Låt stå i 5 min och värm därefter till 37°C. Smula jästen och rör ut mjölkblandningen i jästen. Tillsätt sirap, äggula och salt. Blanda ner mjölet, till en smidig deg. Klicka i det rumstempererade smöret och arbeta degen lite till. Låt jäsa under bakduk i 45 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 20 jämna bitar. Forma till bullar, och låt jäsa i 5 min. Platta bullarna till 1 cm tjocklek. Nagga dem med gaffel. Låt de jäsa 20 min till. Sätt ugenen på 250°C. Grädda brödet mitt i ugnen i 8 min. Låt dem svalna på galler. Servera dem ljumma! 

1 kommentar: