måndag 24 januari 2011

Kalv i dillsås!







































Ja då var vi på väg in i en ny vecka, och här hemma tokstartade den med en rejäl lunch med husmanskost, nämligen Kalv i dillsås. Ja, det kan låta helt galet, för det är verkligen ingen rätt som varken jag är uppväxt med eller har särskilt god minnen av från skolan. Men för några år sedan fick jag smaka på denna rätt som tog mig med storm, så nu tänkte jag själv ge mig på denna rätt och se om jag kunde åstadkomma liknande smaker, eller kanske rent av bättre ;) Jag måste bara säga att köttet smälte i munnen efter att fått koka i 2 timmar...! det blev bara så mört och gott! I like!
Kalv i dillsås 
4 portioner
800 gr kalvrygg, skuren i mindre bitar
1 gul lök
1 morot
1,5 l vatten
1 hönsbuljongtärning
2 köttbuljongtärningar
Dillsås:
4 dl buljong från koket
2 dl vispgrädde
2 msk ättiksprit
3 msk strösocker, kanske mer
1/2 tsk salt
2 msk maizena majsstärkelse
2 dl hackad dill
Tillbehör: Kokt pressad potatis
Skirat smör
Kokta ärtor
Gör så här:
Skär köttet i mindre bitar. Skala och hacka löken och moroten. Lägg köttet i en kastrull och häll på vattnet. Låt koka upp och skumma av noga. Tillsätt buljongtärningarna, lök och morot. Låt koka i 2 timmar under lock, tills köttet är riktigt mört. Kan ev behöva tillsätta mer vatten.
Sila över 4 dl buljong i en kastrull. Tillsätt ättiksprit, grädde och socker och låt koka i några minuter. Smaka av med salt. Red med maizena utrört i lite vatten. Blanda sedan ner dillen i såsen. Tillsist det kokta köttet. Servera med pressad potatis och skirat smör och kokta ärtor.



1 kommentar: