måndag 12 april 2010

Det ska vara en man vid grillen, eller?


Hur kommer det sig, att det ofta är en man som hamnar vid
just grillen, men han håller sig ganska ofta utanför köket när det
vankas matlagning. Nu säger jag inte att det är så alltid. Men
ofta tycks jag mig se mönstret. Min svärfar gillar att grilla,
sommar som vinter spelar ingen roll. I lördag blev det grillad
kycklingfilé med bakpotatis och sås. Gudagott... grillning
is the best ever! Det finns verkligen inget bättre när solen
skiner och den första riktiga vårsolen har visat sig från sin
bästa sida... då luktar det grill lite överallt!
Bästa grilltipset är att lägg köttet/kycklingen i marinad tidigt.
Ju längre den får ligga i marinad ju godare blir smaken.
Sedan kryddar alltid svärfar köttet/kyckligen med salt,
peppar och rosmarin. Han kan verkligen det där
med grillning...Det blir alltid så perfekt grillat!
Vilka är era bästa grilltips så här inför sommaren?

1 kommentar:

  1. Här är det precis så. Min man lagar i stort sett ingen mat eftersom jag så gärna gör det, men grillningen sköter han och det är hans eget val. Fråga mig inte varför det blivit så. När det gäller grillning så är jag är tokig i glaze! Marinera länge och sen glaze vid grillning. Mmm... Senaste åren har vi börjat grilla mer fisk. Det är så gott med en fräsch sallad.
    Rätterna i föregående inlägg såg grymt goda ut!

    SvaraRadera