söndag 28 oktober 2012

Härligt gott grovt bröd utan vetemjöl!

Go kväll på er! Kylan slog till riktigt ordentligen här i helgen! Minus 6,7 grader vaknade vi till imorse, och alldeles frostigt på backen. Med en härlig soluppgång framför sig kunde det knappast bli en vackrare morgon. Imorgon blir det blåsigt säger metrologerna... så det vänder snabbt. Tidigt imorse, vid en si så där 05:30... (inte mitt påhitt att gå upp såååå tidigt)  bakade vi grova frallor, som jag varmt kan rekommendera. Perfekt för den som äter LCHF kost.  (inget vetemjöl här inte) Vi gillade de skarp här hemma... Ska bara lägg till lite flingsalt nästa gång...då blir det toppen! Det har för övrigt varit en riktigt bakhelg för vår, eller jag menar min del!;)  Ett nyttigt bröd som detta, varvades med tårtor och macarones, så kalorierna höll vi inte inne på alls... men vad spelar det för roll...Vår lille prinsen fyller ju bara 3 år en gång... fast egentligen inte riktigt än. Vi firade lite i förväg... men det var ett mycket nöjt födelsedagsbarn som stupade i säng...  och nu tror jag minsann att det är min tur också! 

♥ Take care!



Fröbröd med morötter
8-10 st
0,5 kg finrivna morötter
2 dl mandelmjöl
2 dl solrosfrön
2 dl pumpafrön
1 dl linfrön
4 ägg
Ev. lite flingsalt
Dekorera: Pumpa och solrosfrön

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C. Skala och riv morötterna fint. Mixa alla frön tillsammans. Blanda med morötterna. Knäck äggen och vispa ihop. Tillsätt äggen med morötterna och frön och blanda ihop. Forma degen till bullar och lägg på bakplåtspapper. Strö över frön och baka i ugnen i ca 60 minuter. Brödet går utmärkt att frysa!



4 kommentarer:

  1. Ser så gott ut. Har testat fröknäcke men aldrig fröbröd, detta måste testas!

    SvaraRadera
  2. Det här måste jag prova! Låter väldigt gott!

    SvaraRadera
  3. Provade att göra detta bröd igår och det blev jättegott! Tack för inspiration! :)

    SvaraRadera
  4. Hej! Tack för receptet, mkt gott. Tänkte bara säga att jag testade med majsmjöl istället för mandelmjöl och det blev toppen som variation ;)
    // Terese

    SvaraRadera