söndag 9 december 2012

Nu ska de räcka till Lucia bara :-)

Härlig 2:a advent!
Klockan visade på 5.15 imorse och huset låg helt tyst och ute visade temperaturen på minus 5 grader och snön gnistrade av ljuset från utebelysningen. Då tassade jag och Bella upp och satte till lussebak. På låg volym strömmade julmusik ut och jag tände alla levande ljus jag kunde tända samt brasan som sprakade gott. Då njuter jag som mest! Älskar när jag får tassa runt i köket och njuta av härlig julstämning, medans mina älsklingar, ja nästa alla (utom Bella) sussade gott i sängen. Måste ju vara fantastiskt gott att få vakna till doften av nybakt i huset :-)
Åh lussebullarna blev godkända... Både Vincent och jag är otroligt förtjusta i det... Nu är det bara att se till att spara några till Lucia på torsdag... annars får det väl bli till att baka en sats till. Receptet ger iallafall fantastiskt goda lussebullar som är väldigt enkla att baka ut!
Njut av en härlig 2:a advent!

Kram

"När andra ljust brinner är
snart lucia här,


Hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär."


Lussekatter med kesella

Ca 50 st Ugn: 225°C

100 gr smör smält
5 dl mjölk
50 gr jäst
250 gr kesella
1,5 dl strösocker
1/2 tsk salt
1 g saffran om man önskar (2 påsar á 1/2 g)
1,5-2 tsk malen kardemumma
15-17 dl vetemjöl
Garnering och pensling:
1 dl russin
2 ägg

Gör så här:
Smält smöret, och tillsätt mjölken. Låt det bli 37°C. Smula jästen i en bunke och tillsätt lite av degspadet, så jästen löser sig. Tillsätt sedan resten av degspadet, sockret, kesellan, kardemumman och ev saffran. Därefter mjölet. Knåda degen för hand eller i maskin tills den är smidig och släpper från kanterna. Låt den jäsa i bunken i 30-40 min. Ta upp den på bakbordet och knåda den lätt. Dela degen i 2 längder och forma dem till längder. Dela varje längd i 24 bitar. Rulla ändarna åt var sitt håll till smala längder, 25 cm. Forma dem till S. Lägg dem på bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 30-40 min. Värm ugnen till 225°C. Tryck ner russin som garnering. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen i 5-10 minuter. Låt svalna.




 
En morgonpigg tjej som gillar att baka...

1 kommentar:

  1. Inte illa att stiga upp så i ottan och ge sig på att baka, så mysigt för resten av familjen att få vakna till så goda dofter i huset!

    SvaraRadera