söndag 26 januari 2014

Kalvgryta med parmesan gremolata!










































Hej där ute i vinter Sverige!

Då kom äntligen vintern och den har dessutom valt att stanna kvar, vilket jag tycker är riktigt härligt. Vi hade kanske en annan uppfattning idag när vi var ute och åkte pulka, och efteråt blev bjudna på grillning på Liegatan (Tack familjen Thoresson)och tårna nästan hade frusit fast i kängorna. Men grilla skulle vi och ute skulle vi vara :-) Kanske hade vi vuxna inte varit lite duktiga att ta på oss varma kläder?!? Men härligt var det komma in och tända brasan och halvslumra i soffan.

Veckan som gått har verkligen varit en intensiv sådan… Dagarna har bara rusat förbi. Rusa gjorde jag också häromdagen, så fort så jag glömde stänga och låsa dörren! Efter att lämnat barnen på dagis, var det mot Göteborg som gällde och konferens. När lunchen låg i magen, ringde telefonen om att en granne noterat att vår dörr stod öppen och hon ville bara meddela att hon stängt den. Jag i Göteborg, mannen i Borås… VAD GÖR MAN? Ringer världens bästa pappa som får ge sig ut på lås-uppdrag! Det är sån tur man har dem nära och sån tur att man har världens bästa grannar som observera att dörren stod öppen! Tack Margareta för att du bryr dig ♥ 

Vi satt och pratade om missödet vid middagen ikväll om hur sjutton kunde jag missa att låsa dörren. Tänka om man skulle glömma att hämta barnen på dagis… det är ju riktigt illa, och det är ju tur jag inte gjort det sa jag. Då inflikar Vincent  "-Men mamma du glömmer ju faktiskt att svänga in till dagis ibland när du ska lämna oss på morgonen, så vi får ta ett extra varv i rondellen"  Tror jag sätter punkt här, men en sak är säker… ska försöka vara lite mer "här och nu" och inte någon annanstans i mina tankar.

♥ Njut av kvällen!




 Kalvgryta med bacon och syltlök med parmesangremolata
4 personer

500-600 gr Grytbilar av kalv (alt. nötgrytbitar)
1 gul lök, finhackad
1 paket bacon
2 msk koncentrerad kalvfond
3 dl rött vin
1 msk tomatpuré
2 dl vatten (ev. mer)
2 dl grädde
1 burk sylt lök
2 st lagerblad
salt och peppar

Gör så här:
Finhacka löken och stek den lägg i stekgryta. Tillsätt köttet och stek tills det fått fin färg. Lägg i bacon, och låt det också få fin färg. Tillsätt kalvfond, tomatpuré, vatten, grädde och lagerblad. Låt småputtra i ca 30 minuter. Smaka av med salt och peppar. 


Parmesangremolata
4 personer
0,5 dl olivolja
0,5 dl finriven parmesanost
0,5 dl finhackad persilja
Skalet från 1/4 citron
Salt och peppar

Gör så här:
Blanda alla ovan ingredienser och låt dra en stund under tiden grytan puttrar. 

Servera grytan tillsammans med gremolatan och potatispuré!

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar