onsdag 9 juni 2010

Falsk fläskfilé!


Denna rätt bjöd jag på en gång när vi skulle fira
Herrr O´s fördelsedag! Vi gjorde en stor laddning,
och tänkte att det gör inget om det blir över...
det kan ju alltid hamna i matlådor... Men jösses vad vi
"gick bet" på det! Det var verkligen barskrapa på faten!
Men det är ju oerhört kul att gästerna gillade maten!
Det är verkligen helt perfekt när man vill bjuda gäster,
men inte orkar stå i köket. Enkelt och går att förbereda
långt innan...
Man tar bara upp de frysta "korvarna" från frysen och
skär dem i skivor och steker dem. Blandar såsen,
häller över köttet, å in i ugnen! Kan det bli enklare!
Många tror att det är fläskfilé man bjuder på, men icke
så nicke!


Falsk fläskfilé
4 personer
Blanda 500 gr nötfärs med 2 msk aromat.
Rulla till en korv och rulla in i gladpack. Frys i 1,5 timma.
Skär i skivor och stek.

Blanda 2 dl örtcreme fraiche och 2 dl grädde och tillsätt
lite guldsoja för färgens skull. Ev lite peppar.

Lägg det stekta köttet i en ugnsäker form och slå över såsen.
In i ugnen 175-200 grader i 15 min.

Servera med klyftpotatis eller pressad potatis och en härlig sallad!

Snabbt, enkelt och många gäster uppskattar smakerna, det kan jag lova!


6 kommentarer:

  1. Ska man steka dem före man sätter in dem i ugnen? Ser verkligen mumsigt ut, måste prövas!! Tack för din härliga inspiration!

    SvaraRadera
  2. Det får jag ju prova någon gång, gillar dina bilder.

    SvaraRadera
  3. Hej å tack! Vad roligt att du tycker om bloggen!
    Köttet ska stektas innan. Bara några minuter, så de får färg och är genom stekta. Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  4. Ah en gammal goding ju! Men jag lagar den faktiskt aldrig numera. Jag har bannlyst allt vad aromat heter och borde nog klura ut en trevligare krydda till denna rätt för det är himla gott! Men utan aromat då tack! ;-)

    SvaraRadera
  5. Recept på falsk fläskfilé har jag blivit lovad av en tjej, men ej fått ännu. Så jag får knipa ditt. Har aldrig testa detta, men alla säger att man blir lurad.

    SvaraRadera
  6. Funkar utmärkt med grillkrydda!

    SvaraRadera