lördag 23 juli 2011

Hallonbiskvier

Härligt smarriga rosa små biskvier, kan man knappast tacka nej till, eller? I höst kan de få en att minnas tillbaka till sommaren. Ifall om det finns några kvar då förstås, känns som de kommer gå åt fort som attans... ;) Jag har länge tänkt testa detta, och nu äntligen! Åh jösses så goda de blev! Kommer definitivt att göra det igen både med hallonsmak och exprimentera med nya smaker! Gillar ni biskvier? Det här kommer bli mitt bidrag till "Månadens sötsak", som denna månaden går i temat rosa. Då passar ju dessa perfekt! 
Tårtfatet med kupa är inköpt på Lagerhaus, 199 kr. Perfekt när det vankas fika utomhus, och man vill hålla flugorna borta från allt gott man dukar fram ;)


Hallonbiskvier
ca 25-30 st
400 gr mandelmassa
1 dl strösocker
2 äggvitor
Gör så här:
Riv mandelmassan. Tillsätt socker och äggvitorna och vispa till en smet. Klicka ut små runda kakor, ca en femkronas storlek. Grädda i ugnen i 175°C i ca 15 min. De ska få litee färg på toppen, men vara lite sega inuti. Ta ut och låt svalna. Gör under tiden hallonsmörkrämen.
Hallonsmörkräm:
250 gr smör, rumstempererat
2,5 dl florsocker
150 gr färska hallon
Gör så här:
Lägg hallonen i en kastrull och låt koka upp så det blir mjuka och rinniga. Ca 4-5 minuter. Sila de genom en sil och låt svalna. Under tiden vispas smöret och florsockret krämigt. När hallonsaften svalnat, blandas de med smörkrämen, och vispas ordentligt.
Klicka lite smörkräm på varje mandelbotten. 
Garnering:
400 gr mörk choklad
Gör så här:
Smält blockchokladen, låt den svalna något innan kakorna doppas i chokladen. Ställ kallt och låt chokladen stelna.


Nu har ni världens godaste hallonbiskvier att mumsa på i bersån!













4 kommentarer:

  1. Ja, de här är bara så goda! Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Oj, så smarrigt det ser ut. Ha en bra lördag!

    SvaraRadera
  3. Gud, så smarriga!! De skulle inte bli gamla i detta hemmet. Min sambo äääälskar biskvier och jag är inte långt efter....:) Snyggt och gott med hallon/rosa!

    SvaraRadera
  4. Du har helt rätt - jag kan inte tacka nej till sådana sötsaker. de ser mycket goda ut :)


    Jag önskar dig en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera