tisdag 3 januari 2012

"Nu är glada julen slut, slut, slut...

...julgranen bäret ut, ut, ut!" Japp, då var det klart för denna gången. Är så otroligt laddad för att få in lite härlig vår i huset. Har ni märkt att det blivit lite ljusare ute?  Upptäckte det idag när belysningen ute gick på och det faktiskt fortfarande var ljust. Härligt! Så nu när granen har åkt ut och tomtarna nedpackade ska här in lite härliga blommor. Ska iväg och storhandla. Listan är skriven inför helgen som kommer... Det vankas 3-rätter i 2 olika bjudningar och barndop på det. Så här ska det lagas mat ;)  Vad ska ni äta till Trettonhelgen? Berätta, det är alltid lika roligt att bli inspirerad av andra. Jag lovar återkomma med vad det ska bjudas på lite längre fram..
Ha det gott tills dess! 

6 kommentarer:

  1. Ja, visst är det härligt nu när det börjar bli ljusare. Jag gjorde din Kycklinglasagne med touch av tacos i går (mycket god) och till helgen när vi åker till fjälls ska jag göra din Fläskfilé och ädelostgratäng. Du ger mig massor av inspiration!

    SvaraRadera
  2. Har inget planerat ännu. Hoppas att bli bjuden på någon trevlig tillställning, men ser dystert ut. Får nog bli mys i soffan med familjen och riktigt njuta av det sista av min ledighet.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. HEJ,

    trettondagsafton bjuder på försenad nyårs middag, då jag jobb natt. Vi kommer nu att äta: lax carpaccio med oliv bröd till förrätt. Sen Biff Wellington med madeira sås & hasselbackspotatis, för att sen avsluta med passions frukts parfait med clementin splash. Mums kommer det att bli. Nu skall jag bara hitta passande viner. Champagne till förrätt..

    // elis_ohman@hotmail.ocm

    SvaraRadera
  4. Mariana Brorsson4 januari 2012 kl. 12:13

    Vill bara tipsa Elis Öhman att hasselbacks potatis är överkurs till Biff Wellington, vi hade det på nyårsafton och grönsakerna som Tina tipsade om till den inbakade oxfilén är mer än nog-jag lovar och våra gäster var lyriska. Däremot var det lite svårt med vin vi hade dagen till ära plockat fram en amarone och det föll inte i god jord. Såsen blir ju lite som en "vinegrett" så- pass upp. Googla på det är ett hett tips från en mat och vin vän.

    SvaraRadera
  5. Hej Mariana!
    Kul att du gillade Wellington som Tina lagade. Tänkt testa denna nu i Trettonhelgen, så då kanske jag rent av ska utesluta potatisen. Vi får väl se... men jag tycker det låter helt underbart gott! Amarone brukar ju annars passa smaklökarna förträffligt! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  6. Hej Pinglan!

    Kul att du hittar mycket på bloggen som inspirerar. En god fortsättning på det nya året till dig me´! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera