söndag 1 januari 2012

Nytt härligt år framför oss!

Härligt nytt 2012! Jo, då var vi inne på ett nytt år, vilket jag ser fram emot med spänning... Ska bli kul att se vad detta året bjuder på! Vaknade till att regnet smattrade mot rutan och klockan visade 10 och ALLA sussade gott i sängen frotfarande. Hjälp det har nog aldrig hänt! Men härligt var det! Gärna mer sånt under 2012 ;)  Sedan har dagen mest lunkat fram... Jag har ett evighetsprojekt framför mig, som jag bara ska ha tagit mig igenom innan jag börjar jobba igen, om en vecka ungefär... Rensa och gå igenom och slänga alla mattidningar, som ligger i travar här hemma... men det är ju ett ganska roligt projekt ändå... får ju en massa tips och nya recept att använda in på det nya året. Först ut blir till att komponera en 3-rätters på Trettondagen, sedan följt av barndop... så här ska minsann bli matlagning framöver! Men jag återkommer med vad det bli på menyn! Men nu tänkte jag dela med mig vad vår nyårsmenyn bestod av. Tyvärr har jag inte hunnit samla in recepten, men ni får hålla till godo med lite bilder så länge... Ska se vad jag kan norpa åt mig, från matlagarna ;)  Aftonen firades hemma hos Peder och Camilla med 14 vuxna och 12 barn. Så det var fullt ös från start kan man säga. Mat varvat med lekar göra att kvällen går så ruskigt fort bara. o9Först ut var det drink med tilltugg, som jag tyvärr inte hann fota innan det for ner gott i allas magar. Förrätt bestod av Rostad fänkålssoppa med smördegsknyten. Till varmrätt: Rödtunga med kräftor, lyxig potaktissuffle med grönsaker, sparris och lovely sås! 
Till dessert var det vit chokladmousse med passionsfrukt och maräng. Sedan var vi så otroligt nöjda och mätta! Hur såg eran nyårsmeny ut? Hade varit roligt att höra av ni åt för något? Nu blir det till att krypa upp i soffan och mysa som Vincent brukar säga. Förhoppppningsvis ör det något vettigt att slötitta på, annars har jag ju min hög med tidningar ;) 









































De här brudarna stod för varmrättten, som var rödtunga med kräftor med lyxig mossuffle och grönsaker. Ja herrarna var kanske också med på ett hörn, jag vet inte riktigt...de visade sig inte så mycket i köket iallafall ;)




Vincent hade ju givetvis fluga kvällen till ära... 




Underbart god dessert, som smälte i munnen. 


Vit chokladmousse med passionsfrukt
4 portioner
1 dl vispgrädde
1 dl turkisk yoghurt
100 g vit blockchoklad
1/2 vaniljstång
4 passionsfrukter
Maräng för dekoration
Gör så här: 
1. Smält chokladen försiktigt i vattenbad eller mikro. Vit choklad tål inte höga temperaturer så var varsam. Medans du smälter chokladen så vispa grädden till fast konsistens.
2. Skär upp och skrapa ur fröna ur vaniljstången. Blanda med den smältande chokladen
3. Rör försiktigt ner smält choklad och yoghurt i grädden. Blanda och fördela moussen i fyra glas. Låt stelna i kylen minst 1 timme.
4. Dela passionsfrukterna och gröp ur kärnorna med en sked. 1 frukt per portion brukar vara lagom. Dekorera med maränger.

  
Desserten föll på Fredde och Emmas lott, vilket de skötte med glans... otroligt god, även fast det blev lite stressigt att få i sig den innan 12 slaget... ;) Hur kommer det sig att det alltid blir stressigt, hur tidigt man än börjar?

6 kommentarer:

  1. Så gott ni åt. Desserten kan jag skriva under på att den är god :-) Prinsen är ju bara sötast i fluga och allt. Önskar dig ett riktigt gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Lycka till med projektet!!! Jag fick lite hintar häromdagen att maken tyckte att jag hade för mycket mattidningar överallt.
    Men jag vet inte om jag klarar av att ta mig an det, tänk om de recepten jag slänger nu är sånt som jag vill prova att laga senare...
    Hur tänker du???

    SvaraRadera
  3. Oj, så mycket gott! God fortsättning på dig!

    SvaraRadera
  4. Åhh det såg allihopa väldigt gott ut!
    Vi hade en meny bestående av jordärtskockssoppa med västerbotten flarm till förrätt, lamm på sparrisbädd med getostgratäng till huvudrätt och till dessert var det en limebavarois med jordgubbssallad. Oxå mycket gott =)

    God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  5. Min lilla prins körde slips. Ett litet tag i allafall. Funkade även som dreggel-servett!:)
    Så mycket gott ni åt. Har lovat att det kommer mer mousse i år. Istället för pannacotta som jag snöat in på...

    SvaraRadera