onsdag 10 november 2010

Köttbullar i massor!

Någon mer som är som jag, att jag tycker om att finna maträtter i frysen som inte tar lång tid att tillaga när det vankas vardagslunch? Häromdagen stekta jag köttbullar i massor... närmare bestämt 3 kg! Så nu ska vi nog klara oss fram till jul, då det får bli en ny laddning:D Jag har skrivit om det här köttbullsreceptet tidigare, men det är helt klart värt att nämnas igen, då jag har fått feedback från många läsare om att det är det bästa köttbullsreceptet någonsin!

Mormor Margits köttbullar!
500 gr blandfärs
1 ägg
1/2 dl havregryn
1 msk potatismjöl
2-3 msk koncentrerad kalvfond
1 gul lök
1 nypa salt
2 krm svartpeppar
1 nypa socker

Blanda samman allt ingredienserna utom blandfärsen.
Kör löken i mixer så det blir som en puré. Blanda smeten
med blandfärsen. Rulla till små köttbullar och stek på medelvärme.

5 kommentarer:

  1. Perfekt att ha det bästa köttbullereceptet på lut! Tyvärr inte så stor frys så några storkok blir det sällan. Då blir det oftast för en eller två middagar och/eller lunchlådor! Kör du dem i ugn före du steker dem?? Min mamma brukar bara köra dem i ugn innan hon fryser dem så steker hon dem när hon tinat dem. Inte så dumt!

    SvaraRadera
  2. Hej Sofie!
    Jag brukar aldrig försteka dem i ugnen, men det var verkligen ingen dum idé... Ska ta till den nästa gång! Tack för tipset! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  3. Haha bilderna känns väldigt bekanta;) Köttbullar i långa rader var det på min blogg i fredags då vi hade köttbullefest i Svenska skolan. Vi stekte våra helt klart i ugnen och de blev jättebra.
    Har aldrig testat havregryn i det ska jag göra nästa gång.

    SvaraRadera
  4. Köttbullar är ju så enkelt att göra och blir helt gudomligt mycket godare än de där hemska man köper färdiga. Till jul är det ett måste med kryddpeppar i smeten dessutom! :-)

    SvaraRadera
  5. wow, havregryn alltså? intressant! tycker det är grymt kul att se folks köttbullsrecept, för ofta skiljer det sig rejält från familj till familj - det är kul!

    SvaraRadera