tisdag 9 november 2010

När suget på Västerbottenslax blir stort!

Ibland kan man bli så där vansinnigt sugen på fisk. Men vet inte riktigt vad man ska göra med den... och helst då bli klar inom 30 min ;) Sådan var min lunch idag! ...och den blev klar inom 30 min...ungefär... och rätten stillade mitt sug på fisk! Så nu är det behovet mättat för ett litet tag! Att serverar bästa fisksåsen till, gör ju inte saken sämre...;)


Västerbottenslax med pressad potatis och citronsås
4 personer
4 laxfiléer
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
2-3 msk vetemjöl
1 uppvispat ägg
ca 125 gr riven västerbottensost
Gör så här: Sätt ugnen på 200°C. Salta och peppra fisken. Lägg laxfiléerna i vetemjöl, doppa de sedan i det uppvispade ägget och vänd dem sedan i osten. Lägg i en ugnsfast form, och in i ugnen i ca 20 min. Under tiden de är inne i ugnen, gör man såsen.


Världens godaste fisksås med citron!
2 dl grädde
1 dl mjölk
1/2 citron (både rivet skal och saften)
1 fiskbuljongtärning
Ev. redning så såsen blir tjock
Salt och peppar, och en liten nypa socker.
Gör så här: Riv skalet av citronen. Häll grädde och mjölk i en kastrull och värm. Tillsätt skalet och saften från citronen. Tillsätt fiskbuljongtärningen. Krydda med salt, peppar och socker efter smak. Viola...klart! 
Servera med pressad potatis och kokta ärtor!


Utskriftsvänlig version, klicka här!





1 kommentar:

  1. Aldrig testat att panera i Västerbottenost, men detta låter hur gott som helst. Går det dessutom snabbt så är det ännu bättre :-)

    SvaraRadera