måndag 22 augusti 2011

Nu doftar det Oriental kyckling igen!







































För många år sedan, ja väldigt många år sedan, närmare bestämt 16 år sedan...introducerade min svärmor denna rätten för mig! Varför jag kom ihåg det, var för att vi precis hade träffats jag och herr O. Åh receptet nöp jag illa kvickt för att denna rätten är så god och enkel. Här hemma tillagades den hyfsat regelbundet, men vips hade kryddan "Fyra kryddor"  (som gör hela rätten) försvunnit från kryddhyllan. Den hade utgått! NO! Vilken katastrof  Vi försökte att blanda till den själv, men fick aldrig riktigt till den riktiga kryddblandningen. Men för några år sedan dök kryddan upp igen, och då hos ÖB (Överskottsbolaget) och av tillverkaren "Kryddhuset". Fyra kryddor är en kryddblandning av ingefära, lagerblad, dragon, basilika, nejlika, spiskummin, och som ni läser, är det inga 4 kryddor, utan 6 kryddor, som blandningen består av.
Så för några år sedan när jag upptäckte kryddan, köpte jag på mig ett antal !!!! påsar ...för om-att-i-fall-att den skulle utgår igen! 
Så nu lagas oriental kyckling åter i vår hem...dock inte lika ofta som tidigare... men till allas vår förtjusning när den väl tillagas ;) 


Oriental kyckling i form
4 personer
4 kycklingfiléer delade på längden
Blandning:
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 tsk fyra kryddor
1 tsk curry
1,5 dl chilisås
Gör så här:
Skär kycklingfilén på längden och lägg i en ugnsfast form.
Rör ihop blandningen, salt, svartpeppar, curry, fyra kryddor, chilisås. Bred blandningen över kycklingen, och låt den stå och dra sig i några timmar i kylen. Ställ in formen i ugnen på 200°C och tillaga den ugnen i ca 25-30 min, eller tills den är färdig. Slå över 3 dl grädde över kycklingen, och låt den åka in i ugnen ytterligare 10 minuter.
Servera med pressad potatis eller ris och en härlig sallad!





3 kommentarer:

  1. Låter gott, skall kolla efter kryddan nästa gång jag är på ÖB

    SvaraRadera
  2. Var på ÖB idag. Finns ingen sån krydda. Hm, vad göra! Bara att leta efter ett annat recept.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kryddhuset har "Fyra kryddor". Kanske finns det någon annanstans som den går att finna. Kontakta annars kryddhuset! www.kryddhuset.se och hör var du kan få tag på den! Lycka till! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera