måndag 15 augusti 2011

Skogens gyllengula guld - Kantareller!









































Nej, jag har inte varit ute och plockat svamp. Även fast det hade varit lite mysigt! Jag håller mig till att köpa när det vankas torgdagar. Här dukas det upp i stora högar och man blir ju bara såååå otroligt sugen! Håller ni med mig? Jag fick köpt mig ett halv kilo, och då finns det inget bättre än att smörsteka och göra en liten lätt stuvning och lägga på en macka och in i ugnen några minuter. Ett het tips är att blanda i smulad fetaost i stuvningen. Det blir en härlig sälta. Servera på rucculabädd och toppa med persilja! Sååååå gott så man storknar! ;)


Kantarellmacka utan mått
8 skivor rostbröd
500 gr färska kantareller, grovhackade
Smör
Salt och peppar
En bit fetaost
Lite grädde
Mjöl
Garnering:
Persilja
Ruccula
Cocktailtomater



Högsäsong kan man säga! Lovely!;)





7 kommentarer:

  1. Skogens guld! Finns nog inget godare. Marina

    SvaraRadera
  2. Ååh, det ser så väldigt gott ut :)

    SvaraRadera
  3. Det är inte alltid vi hittar så mycket gula kantareller, så jag brukar också köpa. Då kan man riktigt frossa i dem :-)

    SvaraRadera
  4. Här blir det inte heller några kantareller plockade, det växer inte några i närheten alls. Däremot finns det en hel del champinjoner och fjällskivling, gott det också men inte alls som kantareller...

    SvaraRadera
  5. Så gott!! Är dålig på att ge mig ut i skogen o plocka svamp. Blir oftast att jag köper. Ungefär lika gott!!:)

    SvaraRadera
  6. Ser så fram emot att få tid att ge mig ut i skogen. Skogens guld (kantareller) gör mig lycklig. Hoppas på att kunna lägga upp lite bilder på goda svamprecept efter helgen om korgen blivit full. Har precis startat en egen matblogg www.foodfeeling.blogg.se

    SvaraRadera
  7. Åh, kantarellmacka, finns inget godare.
    Fin blogg du har!

    SvaraRadera