söndag 9 februari 2014

Getostbakad kyckling med parmaskinka









































Sitter och har precis snabbspolat mig igenom bidragen i gårdagens mello. Ni som såg deltävling, vad tyckte ni? Gick rätt låtar vidare? Jag tycker väl att det är helt ok. Tidigare har jag varit ett mello-fan, men tycker inte det är så där superbra längre. Jag spar mig helt enkelt till finalen, där det bästa (förhoppningsvis!) är samlade. 

Idag bjuder jag på världens enklaste kycklingrätt med getost och parmaskinka. Till detta balsamicosås med klyftpotatis och en härligt god sallad.

Det är lite idetorka här hos Gourmetmorsan. Tror jag ska ge mig i kast med lite mattidningar att djupdyka i, så kanske lusten och idéerna kommer tillbaka ;-) Imorgon bjuds det på tävling, så kika in då. Kan lova er en tävling som bjuder på massa gott! 

 Vi ses!



Getostbakad kyckling med parmaskinka
4 personer

4 kycklingfiléer
Getost
4 stora skivor parmaskinka

Balsamicosås:
1 scharlottenlök
1 vitlöksklyfta
Lite rapsolja
3 msk strösocker
5 msk balsamvinäger
3 dl rött vin
1/2-1 dl kalvfond
1 dl grädde 
Ev. lite vatten
1-2 tsk maizena
Salt och peppar

Gör så här:
Skär ett snitt i varje kycklingfilé och fyll med getost. Lägg ihop filéen och salta och peppra. Linda parmaskinka runt, och stek lätt i stekpanna så de får fin färg. Lägg i ugnfast form (200°C) tills innertemperaturen visar 70°C.

Balsamicosås:
Hacka schalottenlök och vitlök fint. Stek lite lätt i rapsolja. Tillsätt strösockret, balsamvinägern, vin, kalvfond. Låt puttra några minuter. Tillsätt därefter grädden och önskar man såsen tjockare, reder den med maizena utblandat i lite vatten.
Smaka av med salt och peppar. Låt gärna såsen vara ganska kraftig i smaken. 

Servera med klyftpotatis och en härlig sallad.





Till rätten testade vi Tina Nordströms vin "Le Bistro" 
Nr 2270. Pris 71:-

Ett vin som passar till  Grönsaker, fågel och gris.

Smaken är bärig, aningen kryddig med inslag skogsbär och lakrits.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar