måndag 20 oktober 2014

Vi startar dagen med en kopp kaffe!







































Ny vecka, nya utmaningar!

Vi kickar igång denna måndag med lite kaffe tycker jag! Finns väl knappast någon bättre start eller? Tillhör du dem som inte kan komma igång förrän första kaffekoppen är intagen? Själv kan jag klara mig några timmar, men behöver definitivt kaffe under tidig förmiddag. För utan kaffe kan jag inte vara :-) Vad är det då som gör att man gillar just en sorts kaffe bäst? Själv älskar jag när jag öppnar en ny förpackning och doften tränger sig in i näsborrarna. Då sätter kaffesuget in, och man tror nästa att ju mer man tittar på kaffekokaren rinner kaffet ner snabbare:-) 

Ja vad är det då som avgör att en kaffesort är bra? Det finns många olika åsikter om detta och det finns en uppsjö sidor på nätet med fakta kring just kaffe och kaffetillverkning. Själv anser jag att man får testa sig fram. Det gjorde jag nyligen med bryggkaffe från COOP gjord på 100% Arabicakaffe av bönor från plantor växande på soliga bergssluttningar. Ett fantastiskt gott kaffe om ni frågar mig. Så nästa gång ni handlar, köp då detta kaffe och testa. 

Enligt en undersökning från Arvid Nordquist och Stockholm Meeting Selection dricker 

  • 76% kaffe på jobbet
  • 40% tycker kvaliteten på kaffet är mycket viktigt (totalt 78% tycker det är mellan 3-5 på skalan 1-5) 
  • 9% tycker att det är viktigt att kaffet är ekologiskt. Enbart 31% tycker att det är mellan 3-5 på skalan 1-5. 


Lite ananspaj till kaffet med en klick vaniljglass, det kan ju aldrig bli fel. Recept hittar ni här!



 Njut av måndagen!









































Detta inlägget är ett samarbete med Coop Forum Varberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar