fredag 23 december 2011

Då var det jul igen...







































Dan före doppare dan, och uppesittarkväll! Mysigt! Allt är nog klart inför julen skulle jag tro, och är det nu något man har glömt så är det i vilket fall som helst försent nu!;)  Idag förberedde jag juldagens Kalkonmiddag, och hade precis lagt in kalkonen i kylen  och skulle ge mig i kast med att göra såsen, av all den goda skyn som blivit sedan man stekt den. Men NEJ!!!!!!!...När jag vände ryggen till var han snabbt framme och  hade satt formen under kranen och dragit några varv med diskborsten. Typiskt! Så här blir minsann ingen sån där god och mustig sås inte! Tror ni jag kände mig "snuvad"... men men han skulle ju bara vara hjälpsam... Så kan det bli ;) Men Skansens julsnaps är redan på kylning, och jag den ska absolut testas vid morgondagens julbord! Med utgångspunkt i våra svenska mattraditioner och med en modern touch har kryddmästare Jonas Odland hos Altia Sweden AB komponerat en snaps kryddad med ingefära och kummin, avrundad med starkvin från Tarragona. Återkommer när vi smakat av den ;) Läs mer om Skansen julsnaps här Nej, nu är det dags att bege sig till vänner för en uppesittarkväll...Spännande att se vad det blir i matväg! Har verkligen ingen aning... Vad äter ni en kväll som denna?  Nu måste jag nog rappa på... de andra väntar! 
Ta hand om varandra och njut av ännu en härlig jul 

2 kommentarer:

  1. Jag vill önska dig och de dina en riktigt god jul!

    SvaraRadera
  2. Jag fick spendera min "uppesittarkväll" på jobbet iår :-( Annars har det varit väldigt olika från år till år vad vi ätit denna kväll beroende på vart vi varit. Alla har så olika traditioner och en del har inga speciella traditioner.
    Jag hade funderinga på att krydda någon egen snapps, men det valdes sedan bort bland allt annt som skulle fixas till jul.
    Ha en härlig och riktigt god jul! Kram.

    SvaraRadera