onsdag 28 december 2011

Ljuvlig mat och underbara vänner!







































Igår var vi hembjudna till våra underbara vänner Chrille och Seide och deras 3 barn Vilmer, Alfred och Elsa.  Det var såååå otroligt mysigt! De är verkligen några som fixar och trixar och bjuder alltid på underbart god mat och dryck! Till drinken som bestod av Absolut Orient Apple (smaksatt med äpple och ingefära) fick vi Seidies god fikoncrostini. Jag skulle nog kunna sätta i mig hela fatet, för jösses så goda det var. Sedan var det varmrätt med rostbiff med pesto, sallad och pinjenötter, och julig sallad med blandsallad, granatäpple, äpple och hackad mandel. Till detta krämigt god potatisgratäng. Som om detta inte var nog, skulle det toppas med julens pannacotta med kryddäpplen... behöver jag tala om att det var vansinnigt smarrigt ;)Pannacotta kan ju göra på diverse olika vis, men den här varianten tycker jag var otroligt god.... behöver ju inte alltid göras på grädde...kanske blir bra, nu när vi går in i januari, och vi börjar närma oss nästa års badsäsong ;) Som ni förstår rullade vi hemåt...  Tack Chrille och Seidie för en otroligt mysig kväll  


Jag har fått förfrågningar på lite tips inför nyår, och som ni förstår, då det varit glest mellan inläggen här, för tiden har inte riktigt räckt till. Men det ska bli ändring på det nu! Jag lovar! Det finns så mycket jag vill blogga, och tips er läsare om. Men imorgon lovar jag att jag ska ge er lite tips på meny inför det nya året! Har själv fått förrätt på min lott, vilket inte ska var så otroligt svårt hoppas jag ;) Ikväll på bordet blev det vår favoritlax! Har ni inte lagat den, tycker jag verkligen att det är på tiden... för sedan kommer ni aldrig slita er ifrån denna rätt. Det kan jag garantera;)  Receptet hittar ni här!


Seidies fikoncrostini
Det perfekt tilltugget till nyårsdrinken!
ca 20 personer
10 st torkade fikon
4 msk balsamvinäger
2 st scharlottenlökar
1,5 krm salt
3 msk färsk basilika. hackad
1 krm svartpeppar
150 gr parmaskinka
100 gr philadelphiaost
Garnering: Ruccula
Crostini
Gör så här: 1. Hacka fikonen och häll över balsamvinäger. Skala och finhacka löken. Blanda ner den i fikonen. Smaka av med salt, basilika och peppar.
2. Dela skinkan på längden. Fördela ost, skinka och fikonsalsa på crostini. Garnera med rucola- eller basilikablad.

Julens pannacotta med kryddäpplen
4 personer
1 1/2 gelatinblad
1 vaniljstång
1 1/2 dl Arla Köket vispgrädde
3/4 dl strösocker
3 dl Arla Ko gräddfil
Kryddkokta äpplen:
2 äpplen
1/2 dl socker
1/2 dl vatten
1 stjärnanis
1 kanelstång
1/2 tsk stött kardemumma
1 dl mandelspån, rostade
Gör så här: Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten 5 min. Dela vaniljstången på längden och skrapa 


ur fröna. Koka upp grädde, socker och vaniljfrön. Ta kastrullen från värmen. Rör 
ner gelatinet i grädden så att det smälter. Blanda ner gräddfilen. Häll upp i glas och 
låt stå i kyl minst 4 tim. Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Smält sockret i en kastrull. Tillsätt vatten och kryddor. Låt koka några minuter. Lägg i äppelklyftorna och koka på svag värme 5 – 10 min. Låt det svalna. Lägg äppelklyftorna på pannacottan och strö över rostade mandelspån vid servering.



 Underbar efterrätt!




Härliga Chrille och Seidie! 
Dags att sova, eller inte... De är uthålliga de där små rackarna...men de har ju oxå jullov, så det fick väl gå... 





Härliga Elsa snart 1,5 år intog mitt knä. Det är skillnad på en 4 månaders och 1,5 åring... men jösses vad fort det går! Vips är man snart där...




Absolut Orient Apple fick vi som välkomstdrink tillsammans med Grappo. En otroligt god och julig drink. Absolut Orient Apple är smaksatt med äpple och ingefära, och passar ju perfekt i dessa jultider... slurp kan man säga ;) 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar