måndag 19 december 2011

Jul på Öströö fårfarm







































Hej på er alla underbara bloggläsare! Det var längesedan...men nu tänkte jag titta in och försöka dela med mig av en liten mysig utflykt vi gjorde igår, och framförallt god mat som kvällen fick bjuda på! Det har varit intensiva veckor det sista, men nu infinner sig julen här hemma hos oss. Granen står fint klädd, med klappar inunder och tomtarna har tittat fram ur sina lådor, och hyacinterna doftar ljuvligt...så nu är de jul :) Igår tog vi oss ut till Öströö Fårfarm som bjöd på glögg och pepparkakor, och massa härlig julstämning! Vi strosade runt och bara njöt! På kvällen blev det Kycklingrulader på Mannerströms vis, fast jag fick ändrat i receptet, då Dijonsenaps burken ekade tom...och lite andra småjusteringar. Så de fick bli sötstark senap istället, vilket visade sig bara vara positivt! Så ska ni göra en god maträtt så här innan all julmat, ska ni absolut ge er i kast med detta...det är bara såååå gott! 


Kycklingrullade
16 skivor tunnt skivad kycklingfilé (Finns färdigpaketerad tunt skivad från Guldfågel)
1 hackad gul lök
4 baconskivor i tärningar
2 msk sötstark senap
1 dl grovt hackad persilja
1 tärning kycklingbuljong
1/2 dl creme fraiche
2 dl grädde
1 msk smör
Salt och peppar


Servera med pressad potatis och en god sallad-


Gör så här:
Fräs baconet och löken så det får fin färg. Låt svalna. Tillsätt senap, persiljan, salt och peppar. Lägg lite fyllning i mitten på varje kycklingskiva och rulla ihop. Fäst med tandpetare. Stek i olivolja. Häll på grädden, creme fraichen och buljongtärning när de fått fin färg. Låt puttra i 15-20 min. Servera med pressad potatis och sallad.




















Häst och vagn tog alla barn och vuxna ut på en liten runda... det var stora ögon barnen hade när det rullade iväg ;) 


















Jultomten hade kommit dit för att ta emot önskelistor från alla barn. Hur gärna man än vill, så vågar man inte riktigt... Vincent tyckte det var bättre i mammas famn ;) 




















Det var även öppet så man fick se alla fåren... I brännvinskällaren sprakade kaminen och det var skönt att komma in och värma sig lite och njuta av en god grillad burgare. Mysig, som Vincent sa! Jag kan bara instämma!



4 kommentarer:

  1. Då va det dig jag såg som hastigast...

    SvaraRadera
  2. Mysigt! Har bara varit där på våren, när lammen precis fötts.

    God jul!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet på kycklingrulladerna! Jag lagade dem idag som lyxig söndagsmiddag och både jag och sällskapet njöt för fulla muggar. :) Verkligen toppen recept!

    SvaraRadera