tisdag 8 oktober 2013

Syltgurka på gammalt vis!







































Den ligger där fortfarande, i mina föräldrars kök, den där receptboken från min mormor. Recepten skrivna med den finaste skrivstil, där några sidor sjunger på sista versen. Men det är bara tejpa och försöka hålla ihop den så gott det bara går. För det är verkligen en receptbok som ska gå i arv, gärna till mitt kök. Känner ni igen den? Kanske har ni en sådan som ligger därhemma? Då är det dags att damma av och börja leta fram några riktigt klassiska recept från förr :-) För duktiga på att laga mat var de redan då. Min mormor fick alltid mycket beröm för sin köttbullar (trots att det faktiskt var min morfar som låg bakom dem. Konstigt !?!) Annars minns jag både min mormor och farmor som ett par riktigt bak- och matgummor. Fanns alltid någon nybakt kaka på köksbänken i båda hemmen, vilket var en fröjd för oss barnbarn. Eftersom min farmor bara bodde ett stenkast ifrån, satte benen ofta fart i den riktningen så fort det dofta gott från hennes hus. Det är underbara barndomsminnen. Det är så man blir lite nostalgisk ;-)

Häromdagen hade mamma gjort ett recept ur just den här receptboken, och det var inlagt gurka med smak av kanel och ingefära. Åh det var såååå otroligt gott! Perfekt nu när höstgrytorna knackar på dörren. Så det här rekommenderar jag er starkt att göra. Man får faktiskt lite julkänsla till på köpet :-)

Berätta gärna vad ni tyckte i en kommentar. Då blir jag glad :-)


♥  Härlig tisdag!



Syltgurka på gammalt vis!
1 liter vatten
0,5 dl Ättika (24%)
1 msk salt
1 kg socker
En hel kanel
Hel ingefära i påse
5-6 stora gurkor

Gör så här:
Blanda vatten, ättika, salt, socker, kanel och ingefärs i en kastrull. Låt koka upp. Skala gurkan och dela den på längden och gröp ut kärnhuset. Skär den i skivor. Lägg i gurkan i lagen och låt det koka upp. Ta bort från plattan och låt svalna.
Häll upp i burkar med tätslutande lock. Ställ kallt. Servera till en härlig köttgryta eller kötträtt. 
Av receptet blir det ganska mycket. Det går perfekt att halvera det, om man önskar.





1 kommentar:

  1. Äntligen!
    Min gammelmoster Irma gjorde alltid syltgurka och som barn älskade vi den.
    Nu är jag snart 60 så nu ska jag ta över den traditionen.
    Moster Irma blev över hundra år och på sin 90-årsdag hade hon bakat allt på fikabordet, trots att hon var nästan blind.
    Så det känns bra att ta över den traditionen och sylta gurkor och ge bort till alla som vill ha!
    /Rolle.

    SvaraRadera