tisdag 15 juli 2014

Hallongrottor med vildhallon!








































Mannen har varit i Berlin och kollat in VM-finalen och jag har tagit dagarna till att husera med bak och matlagning, vilket jag tycker är skön avkoppling.  Åh så älskar jag att få ihop den där bilden som gör baket eller maträtten extra härlig. Perfekt med en mamma och pappa som sparat mycket i sina gömmor. Ibland gnäller jag över att de inte slänger, men såna här stunder är jag evigt tacksam att det finns massa saker att använda när jag ska fota. Gillar denna sysselsättning när regnet smattrar mot rutan, och det inte finns nån som helst stress till stranden eller andra sysselsättningar.

Min moster har grym koll på bra hallonställen, så under några timmar gav vi oss ut och plockade vildhallon. Finns nog inget som är så gott som hallon, eller vad tycker ni? I kakor, desserter, saft, sylt… jag listan kan göras lång, men det är ju så otroligt gott i drinkar, så det blir det nog imorgon när det vankas lite tjejparty med drinkar i fokus :-)

Tyvärr känns det som det är sluttampen av hallon här omkring, men hittar man ett bra ställe finns det fortfarande möjlighet att få ihop några liter. Så skynda er ut i skog och mark för dessa underbara röda små bär.



♥ Kram




Mammas syltkakor
ca 30 st

1 hg socker
2 hg margarin/smör
3 hg vetemjöl

Gör så här:
Kör allt i en matberedare till den slät massa. Rulla degen till ca 30 små bollar. Tryck ner ett finger och fyll med valfrisylt (Jag tog hallon)

Grädda i 175°C i ca 10 minuter, tills de blivit gyllenbruna.

Ta ut kakorna och låt svalna. För dekorativa kakor kan man spritsa lite florsocker runt sylten.

Florsocker dekoration
Blanda 3/4 dl florsocker
1-2 msk pressad citron
Blanda ihop till en fast kräm.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar