torsdag 10 juli 2014

Karibisk sallad eller Mormors krämiga plocksallad









































Hej på er ute i sommarhettan! 

Hoppas ni njuter för fullt och inte har alltför hett utan att ni klarar av det ;-) Här har det varit stranden som gällt det sista dagarna, för att vara hemma smälter man ju bort ;-) Idag blev det till och med båten till Balgö och det är en av de saker som man måste göra varje sommar. Inget besök på Balgö=Ingen sommar :-) Balgö ligger en bit utanför Varberg och nås endast med båt och är ett naturreseverat. Därute är vattnet helt kristallklart och inte så mycket människor. Idag fick vi nästintill en hel badvik för oss själv, det hör inte till vanligheterna. Det gäller att passa på, det sägs att annat väder är på ingång… vi får väl helt enkelt se. 

Igår lovade jag er recept på min favoritsallad just nu, och den är inspirerad lite smått av karibien skulle man kunna säga. Passar perfekt dessa tider när termometern visar över 30 grader, eller hur? ;-)
En köttbit på grillen, denna goda sallad sedan är middagen kirrad! 

Nej, nu kommer min blomsterflicka med ännu en blomma. Med de här så bedårande små blommorna som hon ger mig (klöverblommor), så kommer jag nog snart ha en liten, med betoning på liten bukett att sätta i vasen ;-)


♥ Chillevippen på er!






Karibisk sallad
4 personer

1 påse blandsallad
2 avocado
1/4 vattenmelon i kuber
1 påse mozzarella kulor
3-4 stjälkar selleri, i bitar
1/2 gurka
3 tomater alt. cocktailtomater
Rostade hasselnötter (Rostas i stekpannan några minuter, med lite salt)
Rostad kokos (Rostas i ugnen på 200 grader, tills den fått lite brun färg)

Låt var och en ringla lite citronvinägrett över salladen.


Citronvinägrett
3 msk vit balsamico
3 msk olivolja
salt och peppar
Pressad citron samt lite rivet skal.





Mormor Karins krämiga plocksallad
Den här salladen är otroligt gott tillbehör. Det är ett gammalt, gammalt klassiskt recept som gått i arv från generation till generation. Min mamma introducerade dett recept för mig, som jag absolut kommer föra vidare. Det är sååååå otroligt gott!

Plocksallad, i grova bitar

Dressing:
1 dl vispgrädde, vispad lätt
4 tsk strösocker
3 tsk ättika, 12%
1 äggula
salt och peppar

Gör så här:
Vispa grädden lätt och blanda med strösocker, ättika, äggula och smaka av med salt och peppar.
Blanda till sist ner salladen.



Karibisk sallad
Mormor Karins krämiga plocksallad

Många blommor blir det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar