onsdag 16 maj 2012

Morotskaka

04:40 PIP, första barnet (Bella) vaknar och är klarvaken... Jag är verkligen INTE klarvaken. Så trött i de små att det känns helt igengrusat! 05:20 PIP BELLA somnar om... (härligt!) 05:45 PIP andra barnet klarvaken (Vincent) åh tycker det är dags att gå upp! Åh nej... vad gör man! Det är bara att inse att det är så här det är att vara småbarnsförälder... ;) Mannen är bortrest i jobbet (hoppas inte det tas hem några mer kycklingklor denna gången...) och det är minsann ett litet projekt att rodda ihop allihopa här hemma! Näääh nu ska jag inte klaga mer...;) det är bara att studsa upp och göra dagen till den bästa! Vad hittar ni på idag? Häromdagen bakade jag Leilas Morotskaka. Tycker det receptet är det bästa någonsin... Har ni inte gjort den, tycker jag absolut ni ska prova! Rena rama drömmen! Ikväll vankas det onsdagspasta... jag återkommer med en smarrig pasta rätt! 


♥  Kram och härlig onsdag på er!


Morotskaka
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1,5 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
0,5 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1,5 dl solrosolja
4,5 dl finrivna morötter
Cream Cheese Frosting
60 gr mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Slkal av 1 lime
100 gr philadelphiaost
Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
Tillsätt solrosoljan och de rivna morötterna.
Fyll smeten i en smord form, antingen rund 24 cm diameter elelr rektangulär med bakplåtspapper i botten och upp på sidorna. Då går de fint att skära i rutor om man önskar det.
Grädda i mitten av ugnen i ca 55 minuter. Jag behövde bara grädda i 50 min. Så håll koll de sista minuterna. Den ska inte vara kladdig.
Låt svalna. 
Blanda frostingen genom att vispa ihop alla ingredienserna.
Bred den över kakan och skär sedan upp i bitar.

2 kommentarer:

  1. Jag har inte själv bakat den morotskakan, men min syster bakar den och säger också att den är så god! Hoppas du får en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Åh den har jag inte gjort på länge, en av mina favoriter. Måste göras i helgen.
    kram

    SvaraRadera