onsdag 19 november 2014

Spagetti bolognese med basilika- och parmesankräm








































Hej svejs i stugorna!

Nu går braskaminen för fullt här hemma. Idag var det riktigt rått när vi kom hem, och då är det bästa att se till att få igång en härlig brasa som sprakar. I love it! 

Eftersom det är onsdagspasta och mannen bortrest fick det bli barnens favorit idag, Spagetti bolognese. Jag piffade den lite med en basilika och parmesankräm, som är rackarns gott och blir lite extra lyxigt tycker jag till en klassisk maträtt som denna.
På middagsbordet hamnade även mjölkpaketet och efter ett tag frågade Vincent. 
-Mamma, hur mycket mjölk kommer från kon varje dag? Hjälp tänkte jag, har verkligen ingen aning… vet du? Vad hade vi gjort utan internet? Min räddning!
Efter lite googlande fick vi lärt oss att kon ger cirka 30 liter mjölk varje dag, att de kan äta 70 kg gräs varje dag, kossorna har 2 magar och att de kan dricka 100 liter vatten per dag. Lite fakta kring mjölk och kor så här på onsdagen :-) 


 Happy lill-lördag!



Spagetti och köttfärssås tror jag ni har bra koll på. Annars hittar ni ett gott recept här!



Basilika och parmesankräm

4 personer

1 burk creme fraiche
1/2-1 kruka färsk basilika, hackad
50 gr finriven parmesanost
Salt och peppar

Gör så här:
Hacka basilikan och blanda tillsammans med crème fraîche. Riv och tillsätt parmesanost. Smaka av med salt och peppar. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar